لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا حمله حوثی‌ها بر عربستان را محکوم کرد


انتونی بلینکین، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه شنبه ۳۱ آگست (نهم سنبله) حملهٔ حوثی‌های یمن بر عربستان سعودی را با شدت محکوم کرد.

آقای بلینکین در یک پیام تویتر خود نوشته است که حوثی‌ها میدان هوایی ملکی "ابها" را هدف قرار داده اند که به اثر آن، هشت غیر نظامی زخمی شده است و یک طیاره مسافربری تجارتی آسیب دیده است.

آقای بلینکین در این پیام تویتر خود بار دیگر از حوثی‌های یمن خواسته است تا آتش بس را رعایت کند و وارد مذاکرات سیاسی با دفتر نمایندهٔ خاص سرمنشی ملل متحد در امور یمن شوند.

بر اساس گزارش‌ها، حوثی‌های یمن روز دوشنبه توسط طیاره‌های بدون سر نشین که با میزایل مجهز بودند،‌ بر میدان هوایی ابها در عربستان سعودی حمله کردند.

حوثی‌های یمن که از حمایت ایران برخوردار اند،‌ در گذشته نیز چندین بار عربستان سعودی را هدف حملات طیاره بدون سرنشین و میزایل قرار داده اند. اما مقام های ریاض گفته اند که اکثر حملات حوثی‌ها را قبل از رسیدن به هدف در هوا خنثی کرده اند.

جنگ حوثی‌های یمن در سال ۲۰۱۴ زمانی آغاز شد که جنگجویان این گروه صنعا، پایتخت یمن، را تصرف کردند و عبد ربه منصور هادی، رییس جمهور آن کشور، را خلع قدرت کردند.

ایتلاف به رهبری عربستان سعودی در مارچ ۲۰۱۵ به دفاع از حکومت به رسمیت شناخته شدهٔ یمن، کمپاین نظامی را به راه انداخت. این ایتلاف هنوز هم گاهی حملات هوایی را بر ضد شورشیان حوثی یمن انجام می‌دهد.

تقاضای توقف حملات از حوثی‌ها در حالی صورت می‌‌گیرد که ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در اوایل سال روان میلادی توقف حمایت ایالات متحده از ایتلاف به رهبری عربستان سعودی را صادر کرد، ایتلافی که گروه‌های حقوق بشری آنرا به دلیل حملات هوایی بر ساحات ملکی یمن انتقاد کرده اند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده جنگ در یمن را "فاجعهٔ بشری و استراتیژیک" خوانده است. آقای بایدن پس از رسیدن به قصر سفید به گانگرس گفت که اداره‌ٔ‌ او حوثی‌های یمن را از فهرست سازمان‌های دهشت افگن خارجی بیرون می‌‌کند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده،‌ در روز های اخیر کاری‌ اش این گروه را شامل فهرست سازمان‌ های دهشت افگنی خارجی کرد.

XS
SM
MD
LG