لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن در گفتگو با چین خواهان آرامش در تایوان شد


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، و وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین، در حاشیهٔ نشست مجمع عمومی ملل متحد
انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، و وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین، در حاشیهٔ نشست مجمع عمومی ملل متحد

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، ناوقت جمعه ۲۳ سپتمبر (اول میزان) خواهان آرامش تنش‌ها در تایوان شد.

وزیر خارجهٔ امریکا این اظهارات را روز جمعه با وانگ یی، همتای چینی اش، در حاشیه نشست مجمع عمومل ملل متحد در شهر نیویارک در حالی بیان کرد که در روز‌های اخیر تنش میان ایالات متحده و چین در مورد تایوان افزایش یافته است.

وزیران خارجهٔ امریکا و چین در حاشیه نشست مجمع عمومی ملل متحد برای ۹۰ دقیقه با هم ملاقات کردند. مقام‌های ایالات متحد ملاقات این دو دپلومات ارشد امریکا و چین را "بی نهایت صریح" خواندند و گفته اند که تنش در مورد تایوان در محراق گفتگو‌های این دو دپلومات قرار داشت.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای از قول بلینکن گفته است که "حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگهٔ تایوان برای امنیت و رفاه جهانی بسیار مهم است."

در این اعلامیه آمده است که وزیر خارجه ایالات متحده در جریان ملاقات با همتای چینی‌اش در مورد حفظ خط مستقیم تیلفون میان امریکا و چین تاکید کرد، به خصوص در زمانیکه تنش میان دو کشور بروز می کند.

یک مقام وزارت خارجهٔ امریکا گفتگو میان دپلومات‌های دو کشور را "مستقیم و صادقانه" توصیف کرد.

این مقام همچنین گفته است که بلینکن در جریان این ملاقات هشدار ایالات متحده را در مورد حمایت از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین تکرار کرد و ابراز امیدواری کرد تا بیجینگ از مسکو فاصله بگیرد.

در همین حال، وزارت خارجهٔ چین با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ایالات متحده سیگنال‌های "بسیار نادرست و خطرناک" در مورد تایوان از خود نشان داده است. وزارت خارجهٔ چنین در این اعلامیه همچنین گفته است " به هر اندازهٔ که فعالیت استقلال تایوان بیشتر شود، احتمال حل و فصل صلح آمیز کمتر خواهد بود."

وزارت خارجهٔ چین از قول وانگ یی نوشته است که "موضوع تایوان یک مسلهٔ داخلی است و ایالات متحده هیچ حق مداخله را ندارد که با کدام روش این قضیه حل شود."

وزیران خارجهٔ ایالات متحده و چین آخرین بار در ماه جولای سال روان میلادی در بالی، پایتخت اندونیزیا، با هم دیدار کردند. در جریان ملاقات در بالی هر دو جناح ظاهراََ برای ثبات منطقه خوش بین به نظر می رسیدند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری های فرانس پرس و رویترز گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG