لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان گذرگاه تورخم و سپین بولدک - چمن را به روی تجارت باز کرد


مقامات افغانستان می‌گویند که گذرگاه‌های تورخم و سپین بولدک – چمن صبح امروز جمعه ۱۰ اپریل (۲۲ حمل) به روی تجارت باز شد.

پاکستان از چندین هفته به این‌سو گذرگاه‌ تورخم، سپین‌بولدک – چمن و دیگر گذرگاه‌ها را به دلیل جلوگیری از گسترش کروناویروس به روی تجارت و هرگونه رفت و آمد مسدود کرده بود.

اما وزارت خارجه آن کشور دیروز اعلام کرد که این گذرگاه‌ها در هفته سه روز به روی اموال تجارتی افغانستان باز خواهند بود.

دفتر والی ننگرهار گفته که قرار است صدها موتر باربری که در خاک پاکستان متوقف شده بودند، وارد افغانستان شوند.

به گفته مقام ولایت ننگرهار این گذرگاه به روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه باز خواهد بود.

دگروال شریف غرزی، کمیشنر سرحدی سپین بولدک – چمن به صدای امریکا نیز گفت که این گذرگاه حوالی ساعت ۷:۰۰ صبح امروز باز شده، اما به دلیل وضع قیودات به هدف جلوگیری از گسترش کروناویروس، رانندگان لاری‌ها تا اکنون از رفت و آمد در این مسیر خودداری کرده اند.

حاجی عبدالله یکی از تجاران افغان در قندهار به صدای امریکا گفت که قیودات سخت‌گیرانۀ بر رانندگان موترهای باربری وضع شده که بر اساس آن رانندگان با وارد شدن به گذرگاه سپین بولدک-چمن باید به مدت ۱۴ روز قرنطین شوند.

وزارت صنعت و تجارت افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که به زودی مشکلات ترانزیتی از طریق گذرگاه‌ها حل خواهند شد.

این وزارت افزوده است که بسته بودن گذرگاهای تورخم و سپین بولدک – چمن سبب افزایش قیمت‌ اموال تجارتی و باعت ایجاد مشکلات برای تجاران افغان شده است.

در اعلامیه همچنان آمده است: "وزارت صنعت و تجارت برای حل گیرماندن کانتینرهای تاجران افغانستان در پاکستان، یک میکانیزم جامع تسهیلات ترانزیتی و انتقال اموال از پاکستان به افغانستان را ایجاد کرده است."

به گفته وزارت تجارت افغانستان براساس این میکانیزم قرار است سه روز در جریان هفته و به ویژه به روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه این گذرگاه‌ها به تردد اموال تجارتی باز باشد.

XS
SM
MD
LG