لینک های دسترسی

Breaking News

هیولای مرگ هفت هزار زن افغان - سرطان پستان


آمار مرگ و میر مادران در افغانستان از جمله بالاترین ها در جهان است
آمار مرگ و میر مادران در افغانستان از جمله بالاترین ها در جهان است

مقام های صحی در افغانستان می گویند که از هر هشت زن افغان یکی به سرطان پستان مبتلا می شود.

بر اساس یافته های تازهء سازمان صحی جهان و وزارت صحت افغانستان سرطان پستان سالانه جان هفت هزار زن افغان را می گیرد. مقام های می گویند که از هر هشت زن در افغانستان یکی به این بیماری کشنده مبتلا می شود.

فیروز الدین فیروز، وزیر صحت افغانستان می گوید که یکی از دلایل عمده هلاکت زنان از سرطان پستان عدم آگاهی آنان از این بیماری و امکانات تداوی آن است.

آقای فیروز گفت "با وجودی که سرطان صدریه کشنده نیست،‌ اما متاسفانه در افغانستان مادران بخاطری وفات میکنند که اکثرآ آگاهی از تاسس و سیر مرض سرطان سینه نداشته به موقع مراجع نمی کنند و به موقع تشخیص نمی گردد، مادران در افغانستان زمای به داکتر مراجعه میکنند که چاره نهایت محدود بوده، از همین لحاظ است که مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در افغانستان به مراتب بلند است".

کمبود تسهیلات تشخیص و تداوی سرطان صدری در افغانستان سبب مهم دیگر وفیات ناشی از این بیماری دانسته می شود.

اکثریت بیماران سرطان برای معالجه به بیرون از افغانستان به ویژه به هند و پاکستان می روند.

افغانستان همچنان یکی از بالاترین آمار مرگ و میر مادران در جهان را هم دارد.

بیست هزار قربانی

سازمان صحی جهان می گوید که سرطان هر سال سبب مرگ حدود بیست هزار شهروند افغانستان می شود.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، تا کنون در افغانستان مراکز تشخص، تداوی، تداوی اشعه ای و تسکینی و ثبت سرطان ها وجود نداردو

شمار قربانیان سرطان در افغانستان به مراتب بیشتر از شمار افرادی است که در منازعات مسلحانه کشته و مجروح می شوند. این در حالی است که بر مبنای تحقیق یک سازمان غیرحکومتی، دولت افغانستان سال گذشته حدود ۹ میلیارد دالر را هزینه مصارف جنگی نمود.

XS
SM
MD
LG