لینک های دسترسی

Breaking News

نامزدان کرسی صدارت در بریتانیا به موضع‌گیری سخت در برابر چین تعهد کردند


لیز تراس (راست) و ریشی سوناک، دو نامزد نهایی کرسی صدارت بریتانیا در جریان یک مناظرۀ تلویزیونی
لیز تراس (راست) و ریشی سوناک، دو نامزد نهایی کرسی صدارت بریتانیا در جریان یک مناظرۀ تلویزیونی

پالیسی بریتانیا در قبال چین به یکی از موضوعات اساسی پیکارهای انتخاباتی دو نامزد رقیب کرسی صدارت بریتانیا مبدل شده است.

ریشی سوناک، وزیر پیشین مالیه و لیز تراس، وزیر خارجۀ کنونی بریتانیا دو نامزد رقیب اند که یکی از آنان جانشین بوریس جانسن خواهد شد که در اوایل ماه جاری از کرسی صدارت استعفا داد.

قرار است در جریان هفته های آینده کمتر از دو صد هزار عضو حزب محافظه کار برای انتخاب صدر اعظم جدید بریتانیا به پای صندوق های رای دهی بروند.

مالیات و تورم از جمله موضوعات کلیدی در روند انتخابات به شمار می‌رود، ولی در بخش سیاست خارجی موضوع چین مورد بحث قرار گرفته است.

لیز تراس در جریان یکی از مناظرات تلویزیونی اخیرش گفت که در نظر دارد تا بر شرکت‌های چینی مانند تیک تاک قیودات وضع کند. او گفت: "ما میزان صادارت تکنالوژی را که به رژیم‌های مستبد می‌دهیم باید محدود کنیم".

خانم تراس ضمن تعهد بر اینکه موضع سخت‌گیرانه تری در برابر بیجینگ اتخاذ خواهد کرد، گفت: "پس از بدرفتاری وحشتناک در شین‌ژیانگ و پس از اقدامات مخرب در هانگ کانگ و همچنان موضعگیری چین یعنی حمایت از تهاجم روسیه بر اوکراین، ما باید موضع سخت‌تری اتخاذ کنیم".

ریشی سوناک، رقیب لیز تراس ، چین را "تهدید درجه یک" برای امنیت داخلی و خارجی بریتانیا خواند. او گفت: "من به عنوان صدر اعظم ، دیدگاه بسیار قوی خواهم داشت و اطمینان می‌دهم که ما از همه ارزش‌های خود دفاع می‌کنیم و از خود را در برابر این تهدیدها محافظت می‌کنیم."

ستیف سنگ، تحلیلگر و استاد پوهنتون لندن می گوید که نامزدها رای دهندگان را برای یک موضوع خاص به خود جلب می‌کنند. او گفت: "اعضای حزب محافظه کار نسبت به مردم عام در بریتانیا در مورد سیاست خارجی چین بیشتر نگران اند، فکر می‌کنم این از جمله دلایلی است که این دو نامزد در مورد چین به مناظره می‌پردازند."

این کارشناس بریتانیایی با اشاره به این باریکی گفت که هر دو نامزد در تلاش اند لحن تندتری در برابر چین داشته باشند، اما به گفتۀ وی تحقق آن در سیاست چالش برانگیز خواهد بود.

سنگ گفت:‌ "برخی از تعهدات را می‌توان نسبتا زودتر عملی کرد، به گونۀ مثال مسدود ساختن موسسات آموزشی کنفوسیوس [موبوط به چین]، که سوناک به آن اشاره کرد. مسله واقعی در اینجاست که آیا لیز تراس به عنوان صدراعظم موضوعاتی را که وی به آن اشاره کرد، دوباره می‌تواند تکرار کرد یا خیر. او عبارت "نسل کشی" در شین‌ژیانگ را مکررا استفاده کرده است، این امر می تواند روابط میان چین و بریتانیا را دشوار بسازد".

بیجینگ از لحن تند نامزدان کرسی صدارت بریتانیا انتقاد کرده است. ژاو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در رابطه گفت: "از بعضی سیاستمدارن بریتانیا می‌خواهم که از چین یک موضوع نسازند یا به اصطلاح تهدید چین را تبلیغ نکنند".

قرار است نتایج رای گیری برای پست صدراعظم بریتانیا به تاریخ پنجم سپتمبر اعلام شود.

XS
SM
MD
LG