لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت از اوکراین؛ وزیر خارجه بریتانیا به امریکای شمالی سفر می‌کند


جیمز کلیورلی، وزیر خارجهٔ بریتانیا
جیمز کلیورلی، وزیر خارجهٔ بریتانیا

جیمز کلیورلی، وزیر خارجهٔ بریتانیا، قرار است روز سه‌شنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) به ایالات متحده و کانادا سفر کند و در جریان سفرش تلاش می‌کند تا حمایت از اوکراین بیشتر تقویت شود.

سفر کلیورلی در آستانهٔ یک سالگی تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین صورت می‌گیرد، جنگی که هفت میلیون اوکراینی را مجبور به ترک کشور‌شان کرده و هشت میلیون جمعیت آنرا در داخل آن کشور از خانه‌های شان بی‌جا کرده است.

پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، بریتانیا به اسرع وقت حمایت مالی و نظامی خود را برای کیف فراهم کرد و در تازه‌ترین مورد، این کشور تعهد کرد تا ۱۴ تانک نوع چلنجر-۲ و سایر تسلیحات ثقیل را برای اوکراین فراهم کند.

در همین حال، آلمان زیر فشار قرار داد تا نوع تانک لیوبارد-۲ را به اوکراین بفرستد، اما حکومت آن کشور می‌گوید که چنین نوع تانک فقط در صورت می‌تواند برای اوکراین داده شود که متحدین کیف، به خصوص ایالات متحده، با آن توافق کند.

کلیورلی قرار است به انتونی بلینکین، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، و میلانی جولی، همتای کانادایی‌اش، بگوید که زمان مناسب فرا رسیده تا ''بیشتر و سریعتر'' کمک نظامی برای اوکراین فراهم شود.

کلیورلی قبل از آغاز سفرش به امریکا شمالی با نشر اعلامیه‌ای گفت:‌ "امروز ما در مقابل جنگ غیر قانون پوتین متحد ایستاده‌ایم و ما با استفادهٔ از روابط قوی دفاع و امنیتی خود ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل شود که در پایان، مردم اوکراین پیروز شوند.

در همین حال، وزارت خارجهٔ بریتانیا گفته است کلیورلی در جریان سفرش به امریکای شمالی مسایل مربوط به ایران را نیز بحث خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG