لینک های دسترسی

Breaking News

آلمان خواستار ایجاد دیوان ویژه برای پیگرد رهبران روسیه شد


انالینا بیربوک، وزیر خارجۀ آلمان، روز دوشنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) خواستار ایجاد یک دیوان ویژه با "ساختار جدید" شد تا رهبران روسیه را به خاطر تهاجم نظامی بر اوکراین پیگرد کند.

مقام‌های روسیه، به شمول ولادیمیر پوتین، رییس جمهور آن کشور، به خاطر تهاجم نظامی بر اوکراین از سوی برخی مقام‌های غربی به ارتکاب "جرایم جنگی" متهم شده اند و تقاضاها برای توبیخ و مجازات رهبران روسی رو به افزایش است.

بیربوک در اکادمی قوانین بین‌المللی هاگ گفت: "باید از همینجا و همین لحظه پیام روشنی را به رهبری روسیه برسانیم که جنگ تعرض بدون مجازات باقی نخواهد ماند."

وزیر خارجۀ آلمان گفت که با اوکراین و دیگر متحدان غربی در مورد "راه حل ویژه" صحبت کرده است که بتواند از "حیطۀ قضایی قانون جزای اوکراین" منشا گرفته باشد.

اما این مقام غربی گفت: "مهم است تا یک بخش بین‌المللی نیز به آن [دیوان ویژه] اضافه شود، به گونۀ مثال، یک محلی در بیرون اوکراین که متشکل از سارنوالان و قضات بین‌المللی بوده و از سوی شرکا حمایت مالی شود."

بیربوک همچنان خواستار تغییرات در اسلوب محکمۀ بین‌المللی جرایم شد تا به تدریج رهبران روسیه را به خاطر پرخاشگری شان به عدالت کشانده بتواند.

جرایم نفرت‌انگیز

محکمۀ بین‌المللی جرایم ادعاهای مبنی بر ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت را در اوکراین پیگرد می‌کند. اما این محکمه نمی‌تواند روسیه را پیگرد کند، زیرا روسیه عضو آن نیست.

یگانه راه که می‌توان روسیه را به خاطر جنگ اوکراین پیگرد کرد، از طریق ارجاع این قضیه به شورای امنیت سازمان ملل متحد است، اما به دلیل اینکه روسیه به صفت عضو دایم شورای امنیت ملل متحد این اقدام را ویتو خواهد کرد، چنین کاری ناممکن به نظر می‌رسد.

رییس کمیسیون اروپا نیز در ماه نومبر سال گذشته مفکورۀ ایجاد "محکمۀ ویژه" را به هدف محاکمۀ رهبران روسیه طرح کرده بود.

وزیر خارجۀ آلمان سپس در کنفرانس خبری با اوپکی هوکسترا، همتای هالندی اش، به ادعاهای مبنی بر اختطاف کودکان اوکراینی و انتقال آنان به روسیه اشاره کرد. او گفت که آلمان و هالند توافق کرده اند تا اتحادیه اروپا به خاطر اینکار تحریم‌های بیشتری بر مسکو وضع کند.

وزیر خارجۀ هالند اختطاف کودکان روسی و انتقال آنان به روسیه را "جرایم نفرت‌انگیز" توصیف کرد.

آلمان در حالی خواستار ایجاد دیوان ویژه برای محاکمۀ رهبران روسیه شده است که مقام‌های اتحادیه اروپا حملات اخیر روسیه بر ساحات مسکونی در شهر دنیپرو در اوکراین را که منجر به کشته شدن ۴۰ غیرنظامی شد، "جنایت جنگی" توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG