لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید سازمان ملل بر حضور زنان افغان در گفتگوهای صلح


همزمان با هشتم مارج روز جهانی زن، دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است حضور زنان در گفتگوهای صلح به "نفع همهٔ افغان‌ها" است.

دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل یا یوناما، در اعلامیهٔ روز جمعه (۱۷ حوت) گفته است افغان‌ها نگران از دست دادن دستاوردهای سال های گذشته به ویژه در عرصه های حقوق بشر، برابری و عدم تبعیض هستند.

تدامیچی یاماموتو، نمایندهٔ ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان در این اعلامیه گفته است "در حالی که از روز جهانی زن تجلیل میکنیم، اجازه دهید بگویم چنانچه افغانستان بخواهد به سوی صلح پایدار پیش برود، نمیتوان زنان را عقب گذاشت. حضور فعال و مؤثر زنان در میزهای تصمیم گیری صلح یک گام اساسی و کلیدی در راستای ایجاد قوانین و پالیسی های پاسخگوی جنسیتی می‌باشد که به نفع همه‌ای افغان‌ها است."

دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل در افغانستان، از پیشرفت‌ها در بخش "برابری‌ جنسیتی و توانمندسازی" زنان افغان استقبال کرده؛ اما تاکید کرده که هنوز هم کارهای زیادی در این بخش باقی مانده که باید انجام شود.

یوناما دسترسی زنان به خدمات عامه به ویژه در بخش تعلیم و تربیه، صحت و تحقق عدالت را برای زنان افغان مهم و "حیاتی" خوانده است.

الیتا میلر، مسول سازمان ملل متحد برای زنان در افغانستان گفت "نوآوری‌هایی که به اولویت‌های زنان پاسخ می‌دهند می توانند در تسریع برابری جنسیتی نقش مهمی ایفا کنند، نوآوری‌های که توسط زنان شکل گرفته و یا زنان در شکل گیری آنان دخیل بوده اند، میتواند منتج به سیستم‌های معطوف به برابري جنسیتی گردد".

روز جهانی زن در سراسر جهان امسال با شعار "یکسان فکر کنید، فعال باشید، برای تغییر نوآوری نمایید" تجلیل می شود، و نوآوری در مرکز تلاش‌ها به هدف یافتن راه حل‌های که برای دختران و زنان و نیز تساوی جنسیتی موثر باشد، قرار دارد.

معاونت سیاسی سازمان ملل، در حالی بر حضور زنان افغان در گفتگوهای صلح تاکید می‌کند که پیش از این برخی زنان افغان از نقش اندک شان در گفتگوها با طالبان انتقاد کرده بودند.

XS
SM
MD
LG