لینک های دسترسی

Breaking News

بیماری سرطان در ۲۰۲۰ جان ۱۶هزار شهروند افغان را گرفته است


وزارت صحت عامۀ افغانستان اعلام کرد که در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۶هزار نفر در اثر ابتلا به بیماری سرطان در آن کشور جان باخته اند.

بشیر نورمل، معین وزارت صحت عامۀ افغانستان روز پنجشنبه چهارم فبروری (۱۶ دلو) گفت که طی سال ۲۰۲۰ میلادی وزارت صحت عامه ۲۳هزار بیمار مبتلا به سرطان را ثبت کرده است.

آقای نورمل در نشستی به مناسبت روز جهانی مبارزه با سرطان افزود که بیشتر قربانیان سرطان در افغانستان، زنان و دختران اند.

معین وزارت صحت عامه گفت که ارقام مجموعی مبتلایان سرطان که در افغانستان ثبت شده، ۳۹هزار است، اما به گفتۀ وی آمار دقیق و واقعی مبتلایان سرطان در آن کشور به مراتب بیشتر از این رقم است.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، بیماری سرطان در افغانستان رو به افزایش است و پس از بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها بیشترین قربانی را از شهروندان این کشور می‌گیرد.

سرطان روده، دهان و گلو، سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان انواع شایع این بیماری است که در افغانستان بیشتر مردم به آن مبتلا می‌شوند.

برای درمان سرطان در افغانستان امکانات وجود ندارد و تنها در کابل و شماری از شهرهای بزرگ، برخی مراکز تشیخص و درمان ساخته شده است. اکثر بیماران سرطان برای درمان، به خارج به ویژه پاکستان و هند می‌روند.

متخصصین، سرطان را قابل علاج می‌دانند و تاکید می‌کنند که قبل از پیشرفته‌شدن این بیماری در فرد مریض، باید به داکتر مراجعه شود.

از روز جهانی سرطان در افغانستان در حالی تجلیل می‌شود که در حدود ۴۴ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا اند و هر سال در حدود ده میلیون بیمار سرطانی می‌میرند.

XS
SM
MD
LG