لینک های دسترسی

Breaking News

کپسول جاپانی نمونهٔ یک سنگ آسمانی را به زمین آورد


کپسول سفینهٔ فضایی هیابوسا۲ جاپان که نمونه سنگ آسمانی دیوگو را انتقال می‌داد روز یکشنبه ششم دسمبر (۱۶قوس) در منطقهٔ وومیرا در آسترالیا موفقانه فرود آمد.

سفینهٔ فضایی هیابوسا۲ جاپان کپسول کوچکی را روز شنبه به سمت زمین فرستاد که نمونه هایی از یک سنگ آسمانی را انتقال می‌داد؛ موادی که ممکن سرنخ هایی از منشا منظومه شمسی و زندگی در زمین را ارایه کند.

ادارهٔ اکتشافات فضایی جاپان می‌گوید که این کپسول روز شنبه پنجم دسمبرطی یک عملیات چالش برانگیزی با موفقیت از سفینهٔ فضایی که ۲۲۰ هزار کلیومتر از زمین دور است، جدا شد.

سفینهٔ هیابوسا۲ حدود یک سال پیش پس از نمونه گیری، سنگ آسمانی دیوگو را که حدود ۳۰۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد، ترک کرد.

این سفینه پس از آزاد کردن کپسول، راهی سفر جدید به سوی یک سنگ آسمانی دور دست دیگر شد.

جریان جدا شدن کپسول از سفینه فضایی به گونهٔ زنده در اماکن عامه در جاپان نشر شد و تعداد زیادی از مردم برای تماشای آن جمع شده بودند.

بازگشت کپسول سفینهٔ هیابوسا۲ با اولین نمونه های زیر سطحی سنگ آسمانی در حالی صورت می‌گیرد که سفینهٔ فضایی OSIRIS-REx ادارهٔ تحقیقات فضایی امریکا (ناسا) نیز چند هفته قبل موفق به برداشتن نمونه های از سطح یک سنگ آسمانی بنام "بنو" شد.

در همین حال، چین در هفته جاری اعلام کرد که کاوشگر مهتاب این کشور نیز نمونه های زیرسطحی را از کره مهتاب جمع آوری کرده و آنرا به سفینهٔ فضایی این کشور جهت بازگشت به زمین انتقال داده است.

XS
SM
MD
LG