لینک های دسترسی

Breaking News

ناسا از احتمال وجود ۳۰۰ میلیون سیارۀ قابل سکونت خبر داد


تاکنون بیش از ۴۵۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف شده است که تصور می‌شد تنها بخش کوچکی از آنها قابل سکونت باشد؛ ولی پژوهش‌های علمی جدید، خلاف این نظریه را ثابت می‌کند.

به گزارش شبکه خبری فاکس، ادارۀ تحقیقات فضایی ایالات متحده (ناسا) می‌گوید که احتمالاً امکان‌ زندگی در بیش از ۳۰۰ میلیون سیاره وجود دارد.

پژوهشگران با بررسی‌‌ اطلاعات تلسکوپ فضایی کپلر به این‌ نتیجه رسیده‌اند که در مدار نیمی از ستاره‌هایی که گرمای مشابه خورشید دارند، ممکن است سیاره‌هایی سنگی در گردش باشند که روی سطح آنها آب وجود داشته باشد.

به گفته ستیف برنسون، نویسنده ارشد این پژوهش علمی، تلسکوپ کپلر در گذشته وجود میلیون‌ها سیاره را تایید کرده بود، و اطلاعات جدید نشان می‌دهد که احتمالا تعداد زیادی از آنها سنگی و قابل سکونت باشند.

او در بیانیه‌ای که در این‌ رابطه منتشر شد، با اشاره به این که هنوز نتایج این پژوهش‌ نهایی نیست و آب به تنهایی فقط یکی از عوامل مورد نیاز زندگی در سیاره است، گفت که محاسبات آنها نشان می‌دهد که این جهان‌ها نقاط مشترک زیادی دارند.

ادارۀ تحقیقات فضایی ایالات متحده تلسکوپ فضایی کپلر را برای پژوهش‌های علمی در سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب کرد. این تلسکوپ که تصاویر شگفت‌انگیزی از کهکشان گرفت و آگاهی‌های ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران قرار داد، پس از اتمام سوخت در سال ۲۰۱۸ بازنشسته شد.

راوی کوپاراپو، یکی از نویسندگان این پژوهش می‌گوید که دانشمندان می‌دانستند که قابلیت سکونت فقط براساس فاصله فزیکی یک ستاره از سیاره دیگر تعریف می‌شود، اما دمای لازم فرضیه‌های گوناگونی را مطرح می‌کرد.

زمین به دلیل فاصله مناسب از آفتاب، و آفتاب به دلیل دمای مناسب، الگوی ایده‌آل دانشمندان برای کشف ستاره‌ها و سیاره‌های مشابهی در کهکشان استند.

نویسندگان این پژوهش باور دارند که حداقل چهار سیاره فراخورشیدی قابل سکونت در فاصله ۲۰ تا ۳۰ سال نوری از زمین وجود دارند. یک‌ سال نوری که مقیاس سنجش فاصله در فضا محسوب می‌شود، تقریباً ۹.۵ تریلیون کیلومتر است.

به گفته استیو برانسون، یافته‌های آنها نتیجه یک پژوهش اجمالی بسیار مختصر در فرای منظومه شمسی است.

او در ادامه یادآور می‌شود: "کهکشان ما، بسیار جذاب است و دنیاهای جذابی دارد، که برخی از آنها ممکن است تفاوت زیادی با دنیای ما نداشته باشد. "

نتایج پژوهش‌های گروه دیگری از دانشمندان در ماه اکتوبر، از احتمال وجود ۲۴ سیاره قابل سکونت، که ممکن است شرایط مناسبی برای زندگی داشته باشند، خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG