لینک های دسترسی

Breaking News

آیا انتخابات افغانستان با بن‌بست روبرو شده است؟


از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دو ماه سپری می‌شود؛ اما هنوز هم کمیسیون مستقل انتخابات نتوانسته است که نتایج ابتدایی آن را اعلام کند.

ذبیح‌الله سادات، یکی از سخنگویان کمیسیون انتخابات به صدای امریکا گفت که تفتیش و بازشماری آرای ۲۷ ولایت پایان یافته؛ اما هنوز هم دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات در هفت ولایت، به دلیل اعتراضات بسته باقی مانده است.

آقای سادات افزود: "امروز کمیسیون انتخابات یک کنفرانس مطبوعاتی دارد، واقعیت‌ها را با ملت شریکی می‌کند و اگر وضعیت همین‌گونه باشد و شماری از نامزدان در برابر این پروسه موانعی را ایجاد کنند، به ما اجازۀ کار ندهند، کمیسیون مکلف است که در روشنی قانون فیصله‌اش را اعلام کند".

به گفتۀ وی، نتایج تفتیش و بازشماری آرای ۲۶ ولایت، به کابل رسیده و نتایج ولایت کندهار نیز امروز به کمیسیون خواهد رسید.

سخنگوی کمیسیون انتخابات گفت که پس از شامل‌شدن نتایج کندهار به سیستم مرکزی، کار روی اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آغاز خواهد شد.

اما شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، مدعی شده است که فرصت از دست رفته و روند انتخابات به بن‌بست روبرو شده است.

این شورا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان طی این شش ماه به شدت بحرانی و به یک تهدید مبدل شده است.

اعلامیه گفته است: "برداشت عمومی از این انتخابات به پیمانهٔ آشفته، متشنج و پرآشوب است که بیش از این نمی‌شود انتظار معجزه را داشت . شورای نامزدان ریاست جمهوری گزینهٔ بیرون رفت از بحران انتخاباتی را تشکیل دولت مشارکتی انتخابات محور فیصله نمود".

این شورا مشخص نکرده است که "دولت مشارکتی انتخابات محور" چه ساختاری خواهد داشت؛ ولی گفته است که جزییات این طرح را به زودی اعلام می‌کند.

اما سخنگوی کمیسیون انتخابات در واکنش به این ادعای شورای نامزدان (بن‌بست انتخابات) گفت که کمیسیون بر اساس قوانین و طرزالعمل‌ها کارهایش را پیش می‌برد و در برگزاری انتخابات تنها کمیسیون دخیل نیست و تمام شرکای این روند، مسوولیت دارند.

از سوی دیگر، تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، به دلیل شامل‌شدن آرای غیربایومتریکی در سیستم، قرار است که تظاهرات مدنی را در کابل راه‌اندازی کند.

ستاد عبدالله عبدالله گفته است: "تظاهرات از طرف ثبات و همگرایی و به اشتراک تمام اقوام و جریان‌های سیاسی کشور روز جمعه ۸ قوس ۱۳۹۸ برگزار می‌گردد. این تظاهرات ممثل صدای واقعی مردم افغانستان در دفاع از آرای پاک و مقابله با تقلب در افغانستان است".

ناظران انتخاباتی نیز از وضعیت پیش‌آمده نگرانی شدید دارند. سمیرا رسا، سخنگوی موسسه انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان (فیفا) به صدای امریکا گفت که تاخیر در نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، ناتوانی کمیسیون در رعایت تقویم انتخاباتی، بسته‌ماندن شماری از دفاتر ولایتی این کمیسیون و اجرایی‌نشدن تفتیش و بازشماری آرا وضعیت را بغرنج‌تر ساخته است.

او افزود: "ما فعلاً در وضعیتی مشابه انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ قرار داریم. امیدواریم که کمیسیون مستقل انتخابات با حل این موارد بتواند حد اقل وضعیت را به حالت نورمال برگرداند".

فیفا تاکید دارد که کمیسیون مستقل انتخابات نکات اختلافی را با دسته‌های انتخاباتی حل و سپس به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اقدام کند.

XS
SM
MD
LG