لینک های دسترسی

Breaking News

تحقیق در مورد استعمال 'سلاح کیمیایی' در سوریه آغاز می شود


در حملۀ هفتۀ گذشته در منطقۀ دومای سوریه که گفته می شود از سلاح کیمیایی استفاده شده است، حد اقل ۴۰ نفر جان باخته و صد ها نفر دیگر به شمول کودکان بیمار شده اند
در حملۀ هفتۀ گذشته در منطقۀ دومای سوریه که گفته می شود از سلاح کیمیایی استفاده شده است، حد اقل ۴۰ نفر جان باخته و صد ها نفر دیگر به شمول کودکان بیمار شده اند

بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح کیمیایی روز جمعه به سوریه رسیدند و قرار است روز شنبه نمونه های را از منطقۀ دوما جمع آوری کنند تا روشن شود که آیا در آنجا سلاح کیمیایی استفاده شده است یا خیر.

گروه بازرسان از خاک و خون قربانیان ساحۀ که ادعا می شود متاثر از استعمال سلاح کیمیایی شده اند،نمونه برداری می کند تا مشخص شود که آیا حملۀ کیمیایی صورت گرفته است یا خیر.

در حملۀ هفتۀ گذشته حد اقل ۴۰ نفر کشته و صدها تن دیگر به خاطر استنشاق هوای زهرآگین در دوما در غوطۀ شرقی، بیمار شده اند.

شبکۀ "ان بی سی" امریکا گزارش داده که ایالات متحده نمونه های خون و ادرار که از ساحه به دست آورده در آن مواد کیمیایی مثبت بوده است، اما دمشق ادعای استفاده سلاح کیمیایی را رد می کند.

رویارویی امریکا و روسیه
ادعای استعمال سلاح کیمیایی و گازی در سوریه موجب مشاجرۀلفظی میان مقامات ایالات متحده و روسیه شده است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا، روز چهار شنبه بار دیگر هشدار داد که بر سوریه میزایل پرتاب خواهد کرد، اما روسیه گفته است که هر میزایلی که به سمت سوریه پرتاب شود، از بین برده خواهد شد.

آقای ترمپ در تویتر نوشت"روسیه عهد کرد که هر و همه میزایل هایی را که به سمت سوریه پرتاب می شود، سرنگون می‌کند. روسیه آماده باش، زیرا آنها (میزایل های امریکایی) خواهند آمد، زیبا، جدید و هوشمند! نباید شریک حیوان قاتل با گاز باشی که مردم خود را کشته و از آن لذت می‌برد."

آقای ترمپ در یک پیام تویتر جداگانه نگاشته است که "روباط ما با روسیه حال نسبت به هر وقت دیگر، بدتر شده که شامل جنگ سرد می شود. هیچ دلیلی به چنین وضعیت وجود ندارد. روسیه به ما نیاز دارد تا به اقتصاد آن کشور کمک کنیم، چیزیکه به آسانی می توانیم آنرا انجام دهیم و از همه ملت ها می خواهیم با هم یکجا کار کنند. مسابقات تسلیحاتی را متوقف کنید."

در واکنش به تویت آقای ترمپ، ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه، در فیسبوک خود نوشت "میزایل های هوشمند باید به سوی تروریست‌ها پرتاب شود، نه دولت‌های مشروع که برای چندین سال بر ضد هشت افگنی بین الملی در قلمرو خود جنگیده اند."

روسیه هشدار داده است که چنین اقدام ایالات متحده ممکن سبب رویارویی امریکا و روسیه در سوریه شود. مقام‌های روسی گفته اند که از چنین رویارویی باید جلوگیری شود و مسکو آماده است در مورد مذاکره کند.

رئیس جمهوری ایالات متحده نیز گفته است روابط امریکا و روسیه بیش از هر وقت دیگر "به شمول جنگ سرد" تیره شده است.

در آخرین مورد، وسیلی نبینزیا، سفیر روسیه در ملل متحد، گفت که نمی تواند احتمال وقوع جنگ بین روسیه و امریکا را رد کند.

آقای نبینزیا روز پنجشنبه پس از پایان جلسه شورای امنیت ملل متحد که پشت در های بسته برگزار شد، همچنین از ایالات متحده خواست تا از اقدام نظامی در سوریه خوداری کند.

روسیه قدرتمندترین متحد حکومت بشارالاسد در شرق میان میانه است و حمایت نظامی مسکو به خصوص قوای هوایی آن کشور موجب شده تا قوای حکومت بشارالاسد مناطق زیادی را از تصرف شورشیان بیرون کند.

حملۀ قبلی امریکا بر سوریه

به تاریخ ۶ اپریل ۲۰۱۷، ايالات متحده در پاسخ به ادعای کاربرد اسلحۀ کیمیایی از سوی حکومت اسد بر غیرنظامیان سوری، يك ميدان هوايى را در سوریه که قوای طرفدار بشارالاسد از آن استفاده می‌کرد، هدف ٥٩ فير ميزائيل کروز قرار داد.

ایالات متحده به تاریخ ۷ اپریل ۲۰۱۷، مجموعاً ۵۹ میزایل بر میدان هوایی الشعیرات سوریه، پرتاب کرد
ایالات متحده به تاریخ ۷ اپریل ۲۰۱۷، مجموعاً ۵۹ میزایل بر میدان هوایی الشعیرات سوریه، پرتاب کرد

روسیه و ایران که هر دو متحد نزدیک حکومت بشارالاسد اند، در آن زمان حملات کروز امریکا بر قلمرو سوریه را محکوم کرده و آنرا"تجاوز بر یک کشور مستقل" عنوان کردند.

اما عربستان سعودی، ترکیه، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و اسراییل از آن حمله حمایت کرده آن را اقدام تلافی جویانه علیه حملۀ بمی گاز دار علیه مردم سوریه خواندند.

XS
SM
MD
LG