لینک های دسترسی

Breaking News

با وصف هشدار روسیه، ترمپ برای حمله بر سوریه آمادگی نشان داد


ترمپ از روسیه خواسته است تا "رقابت تسلیحاتی" را متوقف کند
ترمپ از روسیه خواسته است تا "رقابت تسلیحاتی" را متوقف کند

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا، بار دیگر هشدار داد که بر سوریه میزایل پرتاب خواهد کرد، اما روسیه گفته است که هر میزایلی که به سمت سوریه پرتاب شود، از بین برده خواهد شد.

آقای ترمپ در تویتر نوشت"روسیه عهد کرد که هر و همه میزایل هایی را که به سمت سوریه پرتاب می شود، سرنگون می‌کند. روسیه آماده باش، زیرا آنها (میزایل های امریکایی) خواهند آمد، زیبا، جدید و هوشمند! نباید شریک حیوان قاتل با گاز باشی که مردم خود را کشته و از آن لذت می‌برد."

رئیس جمهوری ایالات متحده در تویت دیگری از روسیه خواستار "توقف رقابت تسلیحاتی" شده است.

در واکنش به تویت آقای ترمپ، ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه، در فیسبوک خود نوشت "میزایل های هوشمند باید به سوی تروریست‌ها پرتاب شود، نه دولت‌های مشروع که برای چندین سال بر ضد هشت افگنی بین الملی در قلمرو خود جنگیده اند."

روسیه هشدار داده است که چنین اقدام ایالات متحده ممکن سبب رویارویی امریکا و روسیه در سوریه شود. مقام‌های روسی گفته اند که از چنین رویارویی باید جلوگیری شود و مسکو آماده است در مورد مذاکره کند.

رئیس جمهوری ایالات متحده نیز گفته است روابط امریکا و روسیه بیش از هر وقت دیگر "به شمول جنگ سرد" تیره شده است.

در پی این کشمکش ها، آقای ترمپ سفر از قبل برنامه ریزی شده اش را به امریکای لاتین لغو کرد تا با متحدین خود در مورد اقدامات احتمالی نظامی علیه حکومت سوریه، صحبت کند.

نمایندگان امریکا و روسیه روز سه شنبه نیز در ملل متحد در مورد استفاده از سلاح های کیمیایی در سوریه با همدیگر مشاجره داشتند.

بر اساس گزارش ها، در حملۀ شنبۀ گذشته که گفته می شود حکومت سوریه از سلاح کیمیایی استفاده کرده است، حد اقل ۶۰ نفر در منطقۀ دوما کشته شده است. به گفتۀ کارمندان کمک رسانی، حدود ۵۰۰ نفر دیگر که معروض به مواد کیمیایی زهری شده اند، تحت تداوی قرار گرفته اند.

حکومت سوریه و روسیه ادعا می کنند که گزارش های مبنی بر استفاده از سلاح کیمیایی، "دروغ" است.

روسیه قدرتمندترین متحد حکومت بشارالاسد در شرق میان میانه است و حمایت نظامی مسکو به خصوص قوای هوایی آن کشور موجب شده تا قوای حکومت بشارالاسد مناطق زیادی را از تصرف شورشیان بیرون کند.

به تاریخ ۶ اپریل ۲۰۱۷، ايالات متحده در پاسخ به ادعای کاربرد اسلحۀ کیمیایی از سوی حکومت اسد بر غیرنظامیان سوری، يك ميدان هوايى را در سوریه که قوای طرفدار بشارالاسد از آن استفاده می‌کرد، هدف ٥٩ فير ميزائيل کروز قرار داد.

روسیه و ایران که هر دو متحد نزدیک حکومت بشارالاسد اند، در آن زمان حملات کروز امریکا بر قلمرو سوریه را محکوم کرده و آنرا"تجاوز بر یک کشور مستقل" عنوان کردند.

اما عربستان سعودی، ترکیه، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و اسراییل از آن حمله حمایت کرده آن را اقدام تلافی جویانه علیه حملۀ بمی گاز دار علیه مردم سوریه خواندند.

XS
SM
MD
LG