لینک های دسترسی

Breaking News

چین آمادۀ وساطت میان افغانستان و پاکستان است


رئیس جمهور چین گفته است که افغانستان خط مقدم نبرد با دهشت افگنی است
رئیس جمهور چین گفته است که افغانستان خط مقدم نبرد با دهشت افگنی است

رئیس جمهور چین گفته است که کشورش آماده است تا با حمایت از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها، نشست سه جانبه را میان افغانستان، پاکستان و چین راه اندازی کند.

شی جینپینگ در دیدار با همتای افغان اش، بر اهمیت تماس‌ها میان افغانستان و پاکستان تاکید کرد و گفت که باید دو کشور همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی را در سطوح دو جانبه، سه جانبه و چند جانبه تقویت بخشند. او گفت که افغانستان در خط مقدم مبارزه با تروریزم جهانی قراردارد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، نیز در این دیدار که در حاشیۀ نشست سران پیمان شانگهای در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، صورت گرفت، بر ضرورت مبارزۀ مشترک و بدون تفکیک با دهشت افگنی تاکید کرد و آن را خطری برای منطقه و جهان خواند.

به گفتۀ رئیس جمهور غنی هم اکنون ۲۰ گروه دهشت افگنی از کشور های مختلف در افغانستان فعالیت دارند که هدف اصلی آنان طراحی و انجام حملات بر کشورهای منطقه به شمول چین می باشد.

آقای غنی با تاکید بر همکاری منطقه‌ای برای مبارزه با دهشت افگنی گفت که افغانستان آمادۀ صلح با طالبان و پاکستان است.

شی‌جین پینگ گفت که کشورش آماده‌است تا قوای امنیتی و دفاعی افغانستان را تجهیز کرده و به گونۀ ویژه به آنان تجهیزات لازم برای مبارزۀ موثر با تروریزم را فراهم کند.

همکاری امنیتی و اقتصادی

رئیس جمهور چین ضمن ستایش از کارکرد حکومت افغانستان در بخش‌های زیربنایی و انکشافی، گفت که با احداث خط آهن، بندها، سرک‌ها، مسکن و پروژه‌های برق خواستار گسترش روابط تجارتی و اقتصادی با افغانستان است.

در حضور رئیس جمهور دو کشور، دو تفاهمنامۀ همکاری در عرصه‌های احداث خط آهن شیرخان بندر - هرات و تطبیق پروژۀ برق روی حوزۀ آب کابل- کنر از سوی جانان موسی‌زی، سفیر افغانستان در چین، و نمایندۀ یک شرکت چینی امضا شد.

قرار است کار انجام مطالعات امکان سنجی و تهیه طرح تطبیق خط آهن شیرخان بندر- هرات در ۱۲ ماه آینده به مصرف شرکت چینی تکمیل شود.

همچنان بر اساس تفاهمنامۀ امضا شده، کار امکان‌سنجی و طرح تطبیق پروژۀ برق روی حوزۀ آب کابل – کنر از سوی این شرکت اجرا و در مدت شش ماه تکمیل شود.

رئیس جمهور چین همچنان گفت که بیجینگ در مورد تقاضای افغانستان برای گرفتن عضویت دایمی سازمان همکاری‌های شانگهای نظر مثبت دارد.

XS
SM
MD
LG