لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان، روسیه و چین از افغانستان حمایت اقتصادی می‌کنند


وزرات خارجهٔ روسیه می‌گوید که مسکو، بیجنگ و اسلام‌ آباد مایل اند به افغانستان کمک‌های بشری فراهم کرده و از این کشور حمایت اقتصادی کنند.

این تعهد پس از ملاقات امروزی، ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان)، میان روسیه، چین و پاکستان صورت گرفت؛ کشورهای که نمایندگان آنان فردا در کنفرانس مسکو با حاکمان جدید افغانستان ملاقات خواهند کرد.

پیش از این ترکیه نیز گفته بود که آماده است طالبان را برای فایق آمده بر بحران بشری کمک کند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه گفته است که مسکو طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و انتظار دارد که این گروه به تعهداتی عمل کنند که پس از گرفتن قدرت اعلام کرده بودند، به شمول ایجاد یک حکومت همه‌شمول.

منتقدین می‌گویند که طالبان بر خلاف تعهدات‌شان عمل کرده و زنان و اقلیت‌ها را به حاشیه رانده و مخالفین‌شان را مورد پی‌گرد قرار می‌دهند.

آقای لاوروف گفت که به رسمیت شناختن طالبان در حال حاضر موضوع مورد بحث نیست و مانند سایر کشورهای با نفوذ در منطقه، روسیه نیز با این گروه در تماس است.

پس از خروج ایالات متحده از افغانستان، روسیه تلاش دارد ابتکار دپلوماتیک را برای جلوگیری از بی ثباتی در منطقه در دست گیرد.

این در حالی است که صندوق بین المللی پول امروز در گزارشی گفت که اقتصاد افغانستان در جریان سال جاری ۳۰ در صد منقبض خواهد شد؛ رخدادی که بحران مهاجرت را شعله‌ور کرده و کشور‌های همسایهٔ افغانستان، ترکیه و اروپایی را متاثر خواهد کرد.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ایالات متحده پس از خروج کامل از این کشور، نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر پول نقد بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرد.

افزون بر آن پس از ورود طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، بانک جهانی تمویل پروژه‌های خود را در افغانستان متوقف کرد.

صندوق بین‌المللی پول یا IMF نیز انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را که قرار بود به حکومت افغانستان بسپارد، به حالت تعلیق در آورد.

آلمان نیز اعلام کرد که ۳۰۰ میلیون دالر کمک آن کشور که قرار بود به حکومت افغانستان سپرده شود، انتقال داده نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG