لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه طالبان را به رسمیت نمی شناسد، اما آمادۀ کمک است


وزیر خارجۀ ترکیه پس از ملاقات با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه ای طالبان گفته است که با طالبان تعامل می کند، اما آنان را به رسمیت نمی شناسد
وزیر خارجۀ ترکیه پس از ملاقات با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه ای طالبان گفته است که با طالبان تعامل می کند، اما آنان را به رسمیت نمی شناسد

ترکیه روز پنجشنبه ۱۴ اکتوبر (۲۲ میزان) گفت که آماده است طالبان را برای فایق آمدن به بحران بشری در افغانستان کمک کند، اما تاکید کرد که حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه‌ ترکیه روز پنجشنبه میزبان امیر خان متقی،‌ سرپرست وزارت خارجۀ طالبان، در ترکیه بود.

طالبان که پس از دو دهه جنگ بار دیگر بر افغانستان مسلط شده اند، تلاش دارند تا از سوی جامعۀ بین‌المللی به رسمیت شناخته شوند.

اما تا حال، هیچ کشوری، به شمول پاکستان که حامی اصلی طالبان پنداشته می‌شود، حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است.

آقای متقی پس از گفتگو‌ها با نمایندگان ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا در دوحه،‌ پایتخت قطر، در راس یک هیات طالبان به ترکیه سفر کرده است.

سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در جریان سفرش به دوحه به کشور‌های غربی هشدار داد تا تعزیرات علیه افغانستان را لغو کنند، زیرا این تعزیرات امنیت افغانستان را بیشتر تهدید خواهد کرد.

آقای چاووش اوغلو پس از گفتگو با هیات طالبان در عقب در‌های بسته از موقف طالبان مبنی بر لغو تعزیرات علیه افغانستان حمایت کرد.

او گفت: "ما به جامعۀ بین‌المللی در مورد اهمیت تعامل با ادارۀ کنونی طالبان گفتیم. در واقع، به رسمیت شناختن و تعامل دو موضوع متفاوت است."

وزیر خارجۀ ترکیه تاکید کرده است که اقتصاد افغانستان نباید فروبپاشد و از کشور‌های که حساب‌های بانکی افغانستان را منجمد کرده اند، خواست که در مورد حساب‌های بانکی افغانستان انعطاف‌پذیر باشند تا معاشات کارمندان در آن کشور پرداخته شود.

آقای اوغلو گفت که به طالبان پیشنهاد کرده است که باید برای اتحاد و همبستگی افغانستان، یک حکومت همه‌شمول را ایجاد کنند و به زنان و دختران زمینهٔ تحصیل و کار را فراهم کنند و این را به مثابهٔ پیش‌شرطی از سوی کشورهای غربی نه بلکه منحیث توقع از سوی کشورهای مسلمان تلقی کنند.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ایالات متحده پس از خروج کامل از این کشور، نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر پول نقد بانک مرکزی افغانستان را امریکا منجمد کرد.

پس از ورود طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، بانک جهانی تمویل پروژه‌های خود را در افغانستان متوقف کرد.

صندوق بین‌المللی پول یا IMF نیز انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را که قرار بود به حکومت افغانستان بسپارد، به حالت تعلیق در آورد.

آلمان نیز اعلام کرد که ۳۰۰ میلیون دالر کمک آن کشور که قرار بود به حکومت افغانستان سپرده شود، انتقال داده نخواهد شد.

ترکیه، یگانه کشور با اکثریت مسلمان عضو ناتو تلاش کرده است که پس از خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان، در آن کشور نقشی بزرگتری بازی کند.

اما پیشنهاد ترکیه مبنی بر تامین امنیت میدان هوایی کابل که محل عمدۀ فراهم آوری کمک‌های بشری پنداشته می‌شود، از سوی رهبران طالبان رد شد و دو جناح تا حال در این راستا هیچ پیشرفتی نداشته اند.

آقای چاووش اوغلو به آقای متقی گفته است که تامین امنیت میدان هوایی کابل برای از سرگیری پرواز‌های معمولی یک موضوع بی‌نهایت مهم است.

وزیر خارجۀ ترکیه گفته است که به هیات طالبان وضاحت داده است که تامین امنیت میدان هوایی کابل نه تنها برای ترکیه، بلکه برای هوانوردی بین‌المللی از اهمیت برخوردار است، به خصوص برای از سرگیری پرواز‌های معمولی از این میدان هوایی.

XS
SM
MD
LG