لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا در نشست مسکو در بارۀ افغانستان اشتراک نمی‌کند


وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که امریکا در نشست ترویکا در مسکو که قرار است در مورد افغانستان برگزار شود، اشتراک نمی‌کند.

ند پرایس، سخنگوی این وزارت گفته است که کشورش به دلیل موضوعات لوژستیکی نمی‌تواند در این نشست حضور یابد.

او افزود: "ما در مذاکرات مسکو شرکت نخواهیم کرد. ترویکا+۱ جلسه موثر و سازنده بود. ما مشتاقانه منتظر شرکت در آن جلسه در آینده هستیم. اما اکنون در وضعیتی نیستیم که اشتراک کنیم."

نشست مسکو در مورد افغانستان قرار است فردا چهارشنبه ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) برگزار شود. انتظار می‌رود در این نشست، نمایندگان چین، پاکستان و روسیه با رهبران طالبان دیدار و گفتگو کنند.

پیش از این طالبان گفته بودند که در این نشست از آنان دعوت صورت گرفته و قرار است، عبدالسلام حنفی، معاون رییس الوزرا طالبان در آن اشتراک کند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان دو روز پیش گفت که آقای حنفی در حاشیۀ این نشست با برخی از نمایندگان کشورهای منطقه و جهان نیز ملاقات خواهد کرد.

این در حالی است که ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به تاریخ ۱۵ اکتوبر (۲۳ میزان) گفت که صدها جنگجوی وفادار به گروه داعش در شمال افغانستان جمع شده و می‌خواهند در لباس مهاجرین وارد کشور‌های آسیای مرکزی شوروی سابق شوند.

رییس جمهور روسیه در جریان نشست مجازی با رهبران جماهیر شوروی پیشین گفت: "بر اساس استخبارات ما، تنها شمار اعضای داعش در شمال افغانستان در حدود ۲۰۰۰ است."

آقای پوتین در اوایل ماه جاری از تهدید وارد شدن جنگجویان پیشین گروه داعش از عراق و سوریه به افغانستان هشدار داد. پیش از آن، وزارت خارجهٔ روسیه گفته بود که از طالبان توقع دارد به این تهدید رسیدگی کنند.

با آنهم، رییس جمهور روسیه گفت که برای به رسمیت شناختن طالبان عجله در کار نیست، اما اشاره کرد که باید بااین گروه تعامل صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG