لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: زرادخانه هسته‌ای چین تا سال ۲۰۳۵ سه برابر خواهد شد


وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید که زرادخانه هسته‌ای چین تا سال ۲۰۳۵ به بیش از سه برابر و به ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای خواهد رسید.

پنتاگون در گزارش که روز سه شنبه ۲۹ نومبر (هشتم قوس) نشر کرد همچنین افزایش قابلیت‌های نیروی هوایی چین را برجسته کرده است.

واشنگتن بیجینگ را مهم‌ترین چالش برای ایالات متحده می‌پندارد و گزارش سالانهٔ اردوی ایالات متحده در مورد چین رشد نیروهای هسته‌ای و متعارف این کشور را تایید کرده است.

در این گزارش آمده است: "وزارت دفاع تخمین می‌زند که ذخیره کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی (چین) از ۴۰۰ فراتر رفته است و اگر چین به چنین سرعت توسعه هسته‌ای خود را ادامه دهد، احتمالاً تا سال ۲۰۳۵ حدود ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای خواهد داشت. "

با این حال، این رقم همچنان از زرادخانه‌های ایالات متحده و روسیه که هر کدام شامل چندین هزار کلاهک هسته‌ای هستند، بسیار کم است.

در این گزارش آمده است که چین همچنین تلاش دارد تا میزایل‌های بالستیک خود را که می‌توانند سلاح‌های هسته‌ای را حمل کنند، مدرن‌ سازد و در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳۵ میزایل آزمایش کرده که بیش از مجموع آزمایشات کشورهای دیگر، به استثنای میزایل‌هایی که در درگیری‌ها شلیک شده اند، می‌باشد.

یک مقام ارشد دفاعی که پیش از انتشار این گزارش صحبت می‌کرد، گفت که نیروی هوایی چین "تلاش دارد تا به سرعت در تمام عرصه‌ها از جمله تجهیزات، پیلوت‌ها و سایر پرسونل پیشرفت کند ".

این گزارش با اشاره به شیوه به کارگیری این تجهیزات در منطقه هند و اقیانوس آرام گفته است که چین "اقدامات زورگویانه و تهاجمی‌تر را اتخاذ کرده است" که بیشتر در مورد تایوان، جزیرهٔ خودمختاری که بیجینگ ادعای مالکیت آن را دارد، صدق می‌کند.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس امریکا در ماه آگست از تایوان دیدار کرد که خشم چین را برانگیخت.

پس از دیدار قانونگذاران ایالات متحده به شمول ننسی پلوسی از تایوان، چین تمرینات نظامی را در نزدیکی تایوان راه اندازی کرد و چندین میزایل بالستیک را به آب‌های اطراف تایوان پرتاب کرد. راه اندازی تمرینات نظامی چین با انتقادهای شدید و محکومیت امریکا، جاپان و اتحادیهٔ اروپا مواجه شده است. اما بیجینگ هنوز هم به این تمرینات نظامی خود ادامه داده است.

از آن زمان هر دو طرف برای کاهش تنش‌ها تلاش کرده اند، اما یک مقام ارشد دفاعی امریکا گفت که در حالی که فعالیت نظامی چین در اطراف تایوان کاهش یافته است، همچنان بیشتر از قبل است.

این مقام افزود: "اگرچه ما شاهد تهاجم قریب‌الوقوع نیستیم، اما بدیهی است که سطح بالای فعالیت‌های ارعاب‌کننده و اجباری در اطراف تایوان مایه نگرانی است."

پیش از سفر خانم پلوسی به تایوان، هووا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین، گفته بود که او نباید از تایوان دیدن کند و "در صورت نادیده گرفتن علایق امنیتی و حاکمیت ملی چین، امریکا بهای این کار را خواهد پرداخت."

بر اساس قانونی که از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شده است، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند. چین همواره از حمایت حکومت ایالات متحده از تایوان شدیداً انتقاد کرده است.

چین همواره ادعا کرده است که جزیره تایوان بخشی از خاک این کشور است و در صورت نیاز با استفاده از زور آنرا به قلمرو اصلی چین ملحق خواهد کرد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG