لینک های دسترسی

Breaking News

چین: از توسعهٔ صلح‌آمیز و باثبات در افغانستان حمایت می‌کند


شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین روز پنجشنبه ۳۱ مارچ (۱۱ حمل) در یک کنفرانس منطقه‌ای بدون هیچ اشاره‌ای به نقض حقوق بشر توسط طالبان از افغانستان حمایت قوی خود را اعلام کرد.

رییس جمهور چین در پیام خود به این کنفرانس گفته است که افغان‌ها آرزوی "یک افغانستان صلح آمیز، باثبات، توسعه یافته و مرفه" را دارند، که به گفتۀ او "به منافع مشترک کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی است."

در این کنفرانس دو روزه نمایندگان کشورهای افغانستان، چین، روسیه، پاکستان، ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان در شهر تونشی، از شهرهای مرکزی چین برای بررسی وضعیت افغانستان گردهم آمده‌اند.

آقای شی گفت:"چین در تمام مدت به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و متعهد به حمایت از توسعه صلح آمیز و باثبات این کشور است. "

وزارت خارجهٔ چین گفته است که طرفین توافق کردند که ایالات متحده و ناتو باید "با جدیت مسوولیت اصلی بازسازی و توسعه افغانستان را بر عهده بگیرند و دارایی‌های مردم افغانستان را در اسرع وقت باز گردانند."

وانگ یی، وزیر خارجه چین در بیانیه‌ای گفته است که "ما از ایالات متحده و کشورهای غربی می‌خواهیم که مسوولیت اولیه خود برای بازسازی و توسعه افغانستان را به طور جدی انجام دهند، دارایی‌های مردم افغانستان را در اسرع وقت برگردانند و با هرگونه تلاش برای ایجاد هرج و مرج در افغانستان و آسیب رساندن به منطقه مخالفت کنند."

آقای وانگ گفت که افغانستان "نتایج قسمی مشخصی" را در تقویت ثبات، بهبود معیشت و حمایت از حقوق بشر به دست آورده است؛ ادعایی که خلاف گزارش‌های گسترده از نقض حقوق بشر توسط طالبان است.

او گفت، با این حال، افغانستان "راه درازی برای دستیابی به صلح پایدار، توسعه پایدار و پیشبرد روابط خارجی خود در پیش دارد."

نه شی و نه وانگ در مورد کمک های آینده چین به افغانستان معلومات دقیقی ارایه نکردند.

اگرچه چین هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما به سرعت برای تقویت روابط خود با این گروه اقدام کرده است.

در همین حال امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در این کنفرانس گفت که تلاش‌ها برای بیشتر همه‌شمول شدن ساختار سیاسی افغانستان در جریان است. او گفت که کمیسیونی در سطح کابینه برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.

در بیانیه وزارت خارجه طالبان از قول آقای متقی آمده است که حکومت طالبان تلاش دارد تا با شخصیت‌های افغان در داخل کشور تماس بگیرد و ساختار سیاسی فراگیرتری را ایجاد کند.

بر اساس این بیانیه سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان خواستار حمایت از حکومت طالبان در افغانستان شد و افزود که تقویت حکومت جدید به نفع همه و ضعف آن به ضرر همه است.

قبل از چین، اولین نشست منطقه‌ای در مورد افغانستان را پاکستان در ماه سپتمبر۲۰۲۱ میلادی، میزبانی کرد که در آن وزیران خارجۀ ایران، چین، پاکستان، اوزبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان شرکت داشتند.

پس از آن، ایران میزبان دومین دور این نشست‌ها در ماه اکتوبر سال گذشته بود، اما روسیه نیز در آن حضور داشت. ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان خواست اصلی اشتراک‌کنندگان این نشست‌ها بوده است.

پس از تسلط طالبان و خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، چین علاقه‌‌مندی ویژه‌ای برای برقراری روابط دوستانه با افغانستان زیر سلطۀ طالبان پیدا کرده است.

این درحالی است که وانگ یی، وزیر خارجۀ چین به تاریخ ۲۴ مارچ (چهارم حمل) در یک سفر از قبل اعلام نشده وارد کابل شد و با طالبان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجۀ چین در کابل گفت که افزون بر تقویت روابط تجارتی با افغانستان، بیجینگ آماده است در زمینۀ استخراج معادن و اعمار زیربناها چون شفاخانه‌ها و جاده‌ها با افغانستان همکاری کند.

XS
SM
MD
LG