لینک های دسترسی

Breaking News

چین: امریکا جنگ سرد جدید را دامن می زند


سفیر چین در بریتانیا گفته است که ایالات متحده جنگ سرد جدید را دامن می‌زند و به گفتۀ وی برخی از سیاستمداران امریکایی تلاش دارند از این طریق، پیش از انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر در ایالات متحده برای خود حمایت جلب کنند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا همواره چین را رقیب اصلی غرب خوانده و شی جینپینگ، رییس جمهور چین را به سو استفاده از تجارت و پنهان کردن حقیقت در مورد شیوع کروناویروس متهم کرده است.

لیو شیامینگ، سفیر چین در لندن گفت که ایالات متحده جنگ تجارتی را با ما شروع کرده و چنین جنگی برنده‌ای نخواهد داشت.

آقای شیامینگ گفت: "این چین نیست … بلکه این طرف دیگر اقیانوس آرام است که می خواهد جنگ سردی را علیه چین آغاز کند، بنابراین ما باید به آن پاسخ دهیم…ما به هیچ جنگ سردی علاقه نداریم و هیچ علاقه‌ای به جنگ نداریم. "

این دپلومات چینی بدون اینکه نامی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری امریکا ببرد، گفت که بعضی سیاستمداران برای موفق شدن در انتخابات از انجام دادن و گفتن هیچ چیزی دریغ نمی‌کنند.

او گفت: "آنان می‌خواهند هر کاری از جمله برخورد با چین به عنوان دشمن انجام دهند. احتمالاً آنان فکر می‌کنند که به دشمن نیاز دارند، آنان فکر می‌کنند که جنگ سرد می‌خواهند اما ما هیچ علاقه‌ای نداریم، ما همواره به امریکا می‌گوییم، چین دشمن شما نیست، چین دوست شما، شریک شما است."

لیو در پاسخ به این سوال که آیا روابط بیجینگ و واشنگتن به حدی وخیم شده است که دیگر ترمیم نشود، گفت: "من فکر نمی کنم که روابط به آنجا رسیده باشد که ترمیم نشود."

این در حالی است که مایک پمپیو، وزیر خارجه امریكا در اوایل این ماه گفته بود كه ایالات متحده می خواهد ایتلاف جهانی را برای مقابله با چین ایجاد كند. او بیجینگ را به سوء استفاده و بهره برداری از همه گیری كروناویروس بمتهم كرد.

پیش از این نیز آقای پمپیو چین را "یک تهدید" خوانده و کشورهای جهان را به اقدام علیه حزب کمونست آن کشور ترغیب کرده بود.

در ماه‌های اخیر روابط ایالات متحدۀ امریکا و چین به دلیل مسایل تجارتی، همه‌گیری کروناویروس، پالیسی‌های چین در هانگ کانگ، شین‌ژیانگ و آب‌های جنوب چین به شدت کشیده شده است.

در ادامهٔ‌ این تنش‌ها حکومت ایالات متحده هفتۀ گذشته، چین را به راه اندازی "عملیات گستردۀ جاسوسی" در امریکا متهم کرده و به بیجینگ دستور داد تا قنسولگری خود را در ایالت تکزاس امریکا ببندد. چین نیز در یک اقدام انتقامجویانه، قنسولگری ایالات متحده را در شهر چانگدوی آن کشور مسدود کرد.

XS
SM
MD
LG