لینک های دسترسی

Breaking News

گفتگوی چین و پاکستان در مورد 'تغییرات جدید' در افغانستان


وزارت خارجۀ چین گفته است که دپلوماتان ارشد چینی و پاکستانی در مورد "تغییرات جدید" در افغانستان بحث کرده اند.

اعلامیۀ مختصر وزارت خارجۀ چین حاکی است که وانگ یی، وزیر خارجۀ آن کشور و شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان پیرامون تغییرات در افغانستان به "توافقات گسترده" رسیده اند.

اعلامیه به جزئیات این توافقات نپرداخته است اما نگاشته است "هر دو طرف باورمند اند که توسل به ابزار نظامی، معضل افغانستان را حل کرده نمی‌تواند و مفاهمۀ سیاسی یگانه راه واقعبینانه برای حل این معضل است".

این در حالی است که تلاش‌های ایالات متحدۀ امریکا برای کشاندن طالبان به مذاکرات صلح بیش از هر وقت دیگر شدت گرفته است.

وزارت خارجۀ چین همچنان گفته است که بیجینگ و اسلام آباد از تلاش‌های همه طرف‌های دخیل در قضیۀ افغانستان استقبال کرده و "مایل به مفاهمه و هماهنگی استراتیژیک" استند.

گفته می‌شود که خروج احتمالی بخشی از قوای امریکایی از افغانستان بخشی از گفتگوهای وزیران خارجۀ چین و پاکستان بوده است، هرچند در اعلامیه وزارت خارجه چین، به این موضوع اشاره نشده است.

هفتۀ گذشته، گزارش‌هایی از قول مقام‌های امریکایی نشر شد که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در نظر دارد که نصف نیروی ۱۴۰۰۰ نفری امریکا را از افغانستان بیرون کند.

با اینحال فرمانده قوای امریکایی در افغانستان گفته است که چنین دستوری به وی داده نشده است و لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحده گفته است که ماموریت نظامی امریکا در افغانستان ادامه می‌یابد.

چین که متحد قوی پاکستان است و روابط گسترده با آن کشور دارد، در این اواخر تلاش‌های خود را برای بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد تشدید بخشیده است.

وزیر خارجۀ چین اوایل ماه روان در کابل تعهد کرد که برای بهبود روابط و زدودن سوء اعتماد میان افغانستان و پاکستان کمک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG