لینک های دسترسی

Breaking News

سناتور امریکایی: خروج از افغانستان یک 'استراتیژی خطرناک است'


آقای گراهام گفته که خروج از افغانستان زمینه را برای حملاتی شبیه حمله یازدهم سپتمبر فراهم کند
آقای گراهام گفته که خروج از افغانستان زمینه را برای حملاتی شبیه حمله یازدهم سپتمبر فراهم کند

لیندسی گراهام، از سناتورهای برجستۀ جمهوری‌خواه امریکا، نسبت به برنامۀ کاهش حضور نظامی امریکا در افغانستان ابراز نگرانی جدی کرده و هشدار داده است که این اقدام، می‌تواند زمینه را برای وقوع حملاتی شبیه حمله یازدهم سپتمبر، فراهم کند.

آقای گراهام گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان، به تنهایی قادر به مبارزه با طالبان و داعش نیستند و کاهش حمایت امریکا از این نیروها، احتمال هدر رفتن دستاوردهای سال‌های اخیر را تقویت خواهد کرد.

دولت افغانستان گفته است که کاهش حضور نظامی امریکا در این کشور، تاثیری بر امنیت افغانستان نخواهد داشت.

حکومت دونالد ترمپ، اخیرا به طور غیرمنتظره‌ای اعلام کرد که نیمی از نظامیان امریکایی را از افغانستان بیرون می‌کند. هم‌چنین، اندکی پیش‌تر از آن، آقای ترمپ پایان حضور نظامی امریکا در سوریه را اعلام کرده بود.

آقای گراهام در واکنش به این اقدامات در تویتر خود نوشت "درست مانند سوریه، خروج سربازان (از افغانستان) باید وابسته به شرایط باشد. با توجه به شرایط کنونی در افغانستان، خروج سربازان امریکایی یک استراتژی خطرناک است."

او افزوده "اگر به این وضعیت ادامه داده شود، روند از دست دادن تمام دستاوردهای خود را آغاز کرده ایم و زمینه را برای حملات دوم یازدهم سپتمبر فراهم می‌کنیم."

علاوه بر تصمیم کاهش حضور نظامی امریکا در افغانستان، استعفای جیم متیس، وزیر دفاع این کشور نیز نگرانی‌ها نسبت به کاهش حمایت نظامی امریکا از افغانستان را افزایش داده است.

گزارش‌ها حاکی‌ست که آقای متیس، از طرفداران حضور نظامی امریکا در افغانستان بود و استعفای او از سمت وزارت دفاع امریکا نیز به دلیل "اختلاف نظر" با رییس جمهور ترمپ صورت گرفت.

در کنار این نگرانی‌ها ولی، گروه طالبان از تصمیم کاهش نظامیان امریکا در افغانستان استقبال کرده اند.

یک منبع این گروه به شبکه خبری ان‌بی‌سی امریکا گفته که این تصمیم نشان می‌دهد که آن‌ها در این جنگ به پیروزی رسیده اند.

برنامه کاهش نظامیان امریکایی در افغانستان درست زمانی اتخاذ می‌شود که نمایندگان طالبان بر سر مصالحه احتمالی و پایان جنگ در افغانستان با امریکا چندین بار دیدار کرده اند.

سخنگویان این گروه گفته اند که در این دیدارها، روی تقاضای خود برای خروج سربازان امریکایی از افغانستان تاکید کرده اند.

XS
SM
MD
LG