لینک های دسترسی

Breaking News

چین برای پولیس تاجیکستان در مرز افغانستان پایگاه می‌سازد


مقامات تاجیکستان روز پنجشنبه ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب ) اعلام کردند که چین یک پایگاه نظامی برای پولیس این کشور در نزدیکی مرز با افغانستان می‌سازد.

یک سخنگوی پارلمان تاجیکستان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود به خبرگزاری فرانس پرس گفت که مجلس نمایندگان پارلمان این کشور طرح ساخت این پایگاه را در منطقه اشکاشم ولایت گورنو- بدخشان منظور کرده است.

سخنگوی پارلمان تاجیکستان گفت:" تمام هزینه اعمار آن توسط چینی‌ها تامین می‌شود و پس از ساخت، پایگاه به پولیس تاجیکستان واگذار خواهد شد." او افزود که اعمار این پایگاه ۸.۵میلیون دالر هزینه خواهد برداشت.

ایجاد این پایگاه نشان دهنده تعمیق همکاری امنیتی بین تاجیکستان و چین و نگرانی دو کشور از عدم توانایی طالبان در جلوگیری از فعالیت‌های گروه‌های افراطی می‌باشد.

چین یک سرحد کوتاه در منطقهٔ دور افتادهٔ واخان ولایت بدخشان با افغانستان دارد و این کشور از دیر زمان به این سو، از احتمال گسترش تندروان اسلامی در منطقهٔ شین ژیانگ آن کشور ابراز نگران کرده است.

چین به دنبال ایجاد روابط دوستانه با طالبان پس از تسلط آنها بر افغانستان است، اما از این گروه خواسته است تا جدایی‌طلبان اقلیت مسلمان اویغور را که به دنبال نفوذ در منطقه مرزی شین ژیانگ استند، سرکوب کند.

تاجیکستان که بیش از ۱۳۵۷کیلومتر مرز با افغانستان دارد، بار بار نگرانی خود را در مورد جنگ و ناامنی در افغانستان و گسترش و نفوذ دهشت افگنان از این کشور به تاجیکستان ابراز کرده است.

در حالی‌که سایر کشورهای آسیای مرکزی با حکومت طالبان در افغانستان روابط کاری برقرار کرده‌اند، تاجیکستان با آن مخالفت کرده و از گفتگوهای مستقیم خودداری کرده است.

امام علی رحمان،رییس جمهور تاجیکستان گفته است که اگر حکومت افغانستان همه‌شمول نباشد و از تمام‌ اقشار و گروه‌های آن کشور نمایندگی نکند، دوشنبه آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

آقای رحمان گروه طالبان را به کوتاهی در انجام تعهدات شان به ایجاد یک نظام با پایه‌های وسیع و تلاش برای ایجاد امارت اسلامی متهم کرد.

در همین حال گزارش شده است که چین یک پایگاه نظامی مشترک با تاجیکستان در گورنو-بدخشان، که هم مرز با شین ژیانگ است، نیز دارد.

چین در مورد این پایگاه چیزی نگفته است اما به عقیده منتقدان موجودیت این پایگاه، گزارش سال ۲۰۱۸ گروه بین المللی بحران را در مورد حضور امنیتی فزاینده چین در آسیای مرکزی تایید می‌کند.

XS
SM
MD
LG