لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار چین به امریکا: سفر پلوسی به تایوان روابط چین و امریکا را تیره می‌کند


ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده
ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده

چین هشدار داده است که اگر ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده به تایوان سفر کند، بیجینگ اقدامات جدی را اتخاذ خواهد کرد و به گفتۀ مقام‌های چینی این سفر روابط چین – امریکا را به شدت متاثر خواهد کرد.

ژاو لیجان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه هفتم اپریل (۱۸ حمل) به خبرنگاران گفت که بیجینگ قاطعانه با هر گونه تعامل رسمی بین ایالات متحده و تایوان مخالف است و واشنگتن باید این سفر را لغو کند.

آقای ژاو افزود: "اگر ایالات متحده اصرار می‌کند که راه خود را دارد، چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اقدامات قوی اتخاذ خواهد کرد. همه عواقب احتمالی ناشی از این امر کاملاً متوجه طرف امریکایی خواهد بود."

تنش میان ایالات متحده و چین در چند سال اخیر به خاطر موضوعات مختلف از جمله حقوق بشر، تجارت، رقابت در زمینۀ فناوری و تایوان بالا گرفته است.

چین جزیرۀ تایوان را بخشی از قلمرو خود پنداشته و عهد کرده است که روزی آن را تصرف کرده و در صورت ضرورت به زور و قوا متوسل خواهد شد. ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر هرچند چین را به رسمیت شناخته اند، روابط قوی غیر رسمی را با تایوان نیز حفظ کرده اند.

دفتر خانم پلوسی یا دولت تایوان تاکنون این سفر احتمالی را تایید نکرده، اما برخی رسانه‌های جاپانی و تایوانی گزارش داده اند خانم پلوسی در پایان سفرش به جاپان، در آخر هفتۀ روان به تایوان نیز سفر خواهد کرد.

جوآن او، سخنگوی وزارت خارجه تایوان بدون اشاره به سفر خانم پلوسی، گفته است که دعوت از مقامات امریکایی همیشه "بخش مهمی" از کار این وزارتخانه بوده و این وزارتخانه هرگونه بازدید رسمی را در زمان مناسب اعلام خواهد کرد.

یکشنبه آینده ۴۳مین سالگرد امضای قانون تایوان توسط کانگرس ایالات متحده است. بر اساس این قانون، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند.

آخرین باری که یک رییس مجلس نمایندگان امریکا از تایوان بازدید کرد در سال ۱۹۹۷ بود.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده یکی از برجسته‌ترین سیاستمداران حزب دموکرات امریکا است که همواره از چین به ویژه در مورد مسایل حقوق بشری انتقاد کرده است.

در ماه مارچ، هیاتی از مقامات ارشد پیشین دفاعی و امنیتی امریکا به دستور جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تایوان سفر کردند تا در پی تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، حمایت قوی امریکا از تایوان را ابلاغ کنند.

بیجینگ اعلام رسمی "استقلال" تایوان را تحریک پنداشته و همواره هشدار داده است که هر کشوری‌که از خود ارادیت تایوان حمایت کند، با پیامدهای آن روبرو خواهد شد.

چین در چند ماه اخیر، افزون بر انجام تمرینات نظامی بحری، چندین بار ماموریت و تمرینات نظامی هوایی را بر فراز تنگۀ تایوان انجام داده است. بیجینگ همچنین در سال‌های اخیر تلاش جدی به خرج داده است تا تایوان را در عرصۀ بین‌المللی منزوی کند.

حکومت جمهوری چین در سال ۱۹۴۹ و در جریان جنگ داخلی چین، پس از شکست در برابر کمونیست‌ها به تایوان فرار کرد و از همان زمان تا کنون جمهوری خلق چین بر سرزمین اصلی این کشور حاکمیت دارد.

XS
SM
MD
LG