لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار چین به امریکا: واشنگتن بهای سفر پلوسی به تایوان را خواهد پرداخت


با افزایش تنش میان بیجنیگ و واشنگتن، چین هشدار داده است که اگر ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده در جریان سفر آسیایی‌اش از تایوان دیدن کند، ایالات متحده بهای آن را خواهد پرداخت.

هووا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز سه شنبه دوم اگست (۱۱ اسد) در یک کنفرانس خبری در بیجینگ گفت: "جانب ایالات متحده مسوولیت را به دوش کشیده و در صورت نادیده گرفتن علایق امنیتی و حاکمیت ملی چین، بهای این کار را خواهد پرداخت."

با اینحال، تا کنون خانم پلوسی تایید نکرده است که در جریان سفر رسمی به چهار کشور آسیایی - سنگاپور، مالیزیا، کوریای جنوبی و جاپان – در راس یک هیات پنج عضوی کانگرس امریکا، به تایوان نیز خواهد رفت یا خیر.

وانگ یی، وزیر خارجۀ چین نیز در بیانیه‌ای که روز سه شنبه در وبسایت این وزارت نشر شده است، بدون اشارۀ مشخص به سفر پلوسی گفته است که "تخطی ایالات متحده در خصوص مسلۀ تایوان قابل نکوهش است".

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داده است که طیاره‌های جنگی چین روز سه شنبه در تنگۀ تایوان به پرواز درآمده و چندین کشتی جنگی آن کشور از روز دوشنبه به اینسو در نزدیکی نوار آبی که چین و تایوان را از هم جدا می‌کند، لنگر انداخته است.

اگر پلوسی از تایوان دیدن کند، پس از سال ۱۹۹۷ میلادی، این عالی‌ترین مقام ایالات متحده خواهد بود که به تایوان سفر می کند. نویت گنگریچ، رییس پیشین مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، در سال ۱۹۹۷ از این جزیره دیدن کرده بود.

تایوان و چین در سال ۱۹۴۹ پس از یک جنگ داخلی از هم جدا شدند و نیروهای ملی‌گرای شکست خورده به تایوان فرار کردند و در آنجا حکومتی را ایجاد کردند که بعد‌ها به یک دموکراسی پر جنب و جوش تبدیل شد. پس از جدایی تایوان، حزب کمونست چین تعهد کرده است که تایوان را دوباره به قلمرو خود ملحق کرده و در صورت نیاز به زور نیز متوسل خواهد شد.

بر اساس قانونی از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شده است، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند. مقام‌های چینی همواره از حمایت حکومت ایالات متحده از تایوان انتقاد‌های شدید کرده اند.

در آخرین مورد،‌ شی جینپینگ، رییس جمهور چین، پس از تماس تلیفونی هفتۀ گذشته با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای در مورد تایوان گفت: "کسانیکه با آتش بازی می‌کنند، با آن از بین خواهند رفت."

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید در خصوص سفر خانم پلوسی به تایوان گفت که او می‌تواند هر جاییکه خواسته باشد، برود. او گفت: "هیچ دلیلی وجود ندارد که بیجینگ سفری را که در مطابقت با پالیسی‌های ایالات متحده است، به یک نوع بحران مبدل کند."

آقای کربی گفت که سیاست ایالات متحده در قبال تایوان بدون تغییر باقی مانده است.

در همین حال، روسیه گفته است که در خصوص سفر ننسی پلوسی به تایوان، همسویی مطلق با چین داشته و این سفر را "تحریک کامل" می‌پندارد.

تایوان نیز در خصوص این سفر جنجالی خاموشی اختیار کرده است، اما چندین رسانۀ تایوانی از قول سای چی چانگ، رییس مجلس نمایندگان آن کشور گزارش داده اند که به احتمال زیاد پلوسی در روزهای نزدیک به تایوان سفر خواهد کرد.

روزنامۀ لبرتی تایمز تایوان از قول منابعی که نام نبرده، گزارش داده است که خانم پلوسی ناوقت شام سه شنبه به تایوان خواهد رسید و روز چهارشنبه پس از دیدار با رییس جمهور سای اینگ وین، آن جزیره را ترک خواهد کرد.

در تهیه این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG