لینک های دسترسی

Breaking News

پلوسی سفر آسیایی‌اش را تایید کرد، اما در مورد توقف در تایوان اشاره نکرد


ننسی پلویس، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده
ننسی پلویس، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده امریکا، روز یکشنبه ۳۱ جولای‌ (نهم اسد) تایید کرد که در راس یک هیات کانگرس کشورش به چهار کشور آسیایی سفر می‌کند، اما مشخص نکرد که آیا در این سفر به تایوان خواهد رفت یا خیر.

پلوسی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که همراه با پنج قانونگذار دیگر از حزب دموکرات به آسیا سفر می‌کند تا "بر تعهد قوی و تزلزل ناپذیر" ایالات متحده به متحدان و دوستان امریکا تاکید کند. بر اساس این اعلامیه، این قانونگذاران امریکایی به سنگاپور، مالیزیا، کوریای جنوبی و جاپان سفر خواهند کرد.

رسانهٔ دولتی سنگاپور (CNA) به استناد از وزارت خارجهٔ آن کشور گزارش داده است که پلوسی پس از چاشت دوشنبه اول اگست (۱۰ اسد) به سنگاپور خواهد رسید.

گزارش روز جمعهٔ شماری از رسانه‌های ایالات متحده حاکی از آن بود که پلوسی احتمالاََ در تايوان نیز توقف کند. اما رییس مجلس نمایندگان امریکا به دلیل پروتوکول‌های امنیتی در مورد سفر به تایوان صحبت نکرده است. دفتر پلوسی نیز سفر احتمالی این قانونگذار ارشد امریکا به تایوان را به دلیل پروتوکول امنیتی تایید نکرده است.

اگر پلوسی از تایوان دیدن کند، پس از سال ۱۹۹۷ میلادی، این عالی‌ترین مقام ایالات متحده خواهد بود که به تایوان سفر می کند. نویت گنگریچ، رییس پیشین مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، در سال ۱۹۹۷ از این جزیره دیدن کرده بود.

چین چندین با در مورد سفر احتمالی پلوسی به تایوان هشدار داد و گفت که چنین اقدام "تخطی غیر قابل قبول" برای بیجینگ خواهد بود. با آنکه تایوان یک جزیرهٔ خود مختار است، چین آنرا بخشی از قلمرو خود تلقی می کند.

تایوان و چین در سال ۱۹۴۹ پس از یک جنگ داخلی از هم جدا شدند و نیروهای ملی‌گرای شکست خورده به تایوان فرار کردند و در آنجا حکومتی را ایجاد کردند که بعد‌ها به یک دموکراسی پر جنب و جوش تبدیل شد.

پس از جدایی تایوان در سال ۱۹۴۹، حزب کمونست چین تعهد کرده است تا تایوان را دو باره به قلمرو خود برگرداند و در صورت ضرورت، از قوهٔ قهریه نیز استفاده خواهد کرد. تایوان تا حال هرگز توسط حزب کمونست چین رهبری نشده است.

مقام‌های چینی همواره از حمایت حکومت ایالات متحده از تایوان انتقاد‌های شدید کرده اند.

در آخرین مورد،‌ شی جینپینگ، رییس جمهور چین، پس از تماس تیلفونی روز پنجشنبه‌اش با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای در مورد تایوان گفت: "کسانیکه با آتش بازی می‌کنند، با آن از بین خواهند رفت."

وزارت خارجهٔ چین نیز گفته است که در صورت سفر پلوسی به تایوان، بیجینگ "با جدیت عمل" خواهد کرد و به " اقدمات متقابل" دست خواهد زد.

ژاو لیجیان،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ چین، هشدار داد که اگر سفر خانم پلوسی به جزیرهٔ تایوان صورت بگیرد، بیجینگ "اقدامات متقابل" را روی دست خواهد گرفت و واکنش بیجینگ "به طور قابل ملاحظه قویتر" خواهد بود. اما او در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرد.

لیجیان افزود که اگر امریکا بر انجام این سفر پافشاری کند، چین اقدامات قاطع و قوی را برای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود اتخاذ خواهد کرد و تاکید کرد که "ایالات متحده باید مسوولیت کامل هرگونه پیامد جدی ناشی از آن را بپذیرد."

اما مقام‌های قصر سفید روز جمعه گفتند که آنان هیچ شواهدی را مشاهده نکرده اند که چین برای اقدام عمده علیه تایوان آمادگی می گیرد.

پیش از این،‌ جو بایدن، رییس جمهور امریکا، به تاریخ ۲۱ جولای (۳۰ سرطان) گفت که اردوی این کشور در پی هراس از افزایش تنش‌ها با چین مخالف سفر خانم پلوسی به تایوان است.

ادارهٔ رییس جمهور بایدن حمایت‌ها از تایوان را تسریع کرده است، اما ایالات متحده در فرستادن هیات بلندپایه به تایوان محتاطانه عمل می‌کند. امریکا در عوض مقامات پایین‌رتبه را در بخش‌های تجارت و سایر موارد که کمتر جنجال برانگیز است،‌به این جزیره می‌فرستد.

XS
SM
MD
LG