لینک های دسترسی

Breaking News

بیجینگ: نمی‌خواهیم تحریم‌های غرب بر روسیه، چین را متاثر کند


وانگ یی، وزیر خارجۀ چین
وانگ یی، وزیر خارجۀ چین

وزیر خارجۀ چین ابراز نگرانی کرده است که تحریم‌های اقتصادی غرب بر مسکو به خاطر تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، نباید چین را متاثر کند.

وانگ یی، وزیر خارجۀ چین روز سه شنبه ۱۵ مارچ (۲۴ حوت) در تماس تلیفونی با همتای اسپانیایی خود گفته است: "چین در این بحران [اوکراین] طرف نیست و نمی‌خواهد که از ناحیۀ تحریم‌ها متاثر شود."

چین و روسیه در این اواخر به هم نزدیک شده اند و هفتۀ گذشته، در نشست ویژۀ مجمع عمومی ملل متحد به خاطر رای‌گیری در مورد قطعنامه‌ای که تهاجم روسیه بر اوکراین را محکوم می‌کرد، چین از دادن رای به این قطعنامه خودداری کرد.

خبرگزاری فرانس‌پرس به نقل از مکالمۀ وزیران خارجۀ چین و اسپانیا از قول آقای وانگ گزارش داده است که چین "همواره مخالف اعمال تحریم‌ها به خاطر حل مشکلات" بوده و به گفتۀ وی "تحریم‌های یک جانبه هیچ بنیادی بر اساس قوانین بین‌المللی ندارد."

پیش از اظهارات وزیر خارجۀ چین، مقام‌های ارشد ایالات متحده و چین نشستی در روم، پایتخت ایتالیا داشتند که هفت ساعت به طول انجامید. در این نشست هیات امریکایی نگرانی واشنگتن را در خصوص "هم صف بودن" روسیه و چین ابراز کرد.

رسانه‌های امریکایی به تازگی از قول مقام‌های امریکایی گزارش داده اند که روسیه از چین خواستار کمک نظامی و اقتصادی شده است، هرچند بیجینگ مقام‌های امریکایی را به پخش "معلومات نادرست" متهم کرد.

مقام‌های ارشد امریکایی هشدار داده اند که کمک نظامی چین به روسیه، پیامدهای شدیدی خواهد داشت.

با اینحال، چین در خصوص تهاجم روسیه بر اوکراین اشارات مختلطی از خود نشان داده است و تا کنون به درستی دانسته نشده است که اقدام عملی چین در خصوص بحران اوکراین چگونه خواهد بود.

ژاو لیجان، سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز سه شنبه ۱۵ مارچ به خبرنگاران در بیجینگ گفت: "ایالات متحده را به شدت ترغیب می‌کنیم، زمانیکه بحث روابط مان با روسیه به میان می‌آید، به حقوق و علایق مشروع چین آسیب وارد نکنند."

آقای ژاو یکبار دیگر گزارش رسانه‌های امریکایی در مورد کمک نظامی چین به روسیه را "پخش معلومات نادرست علیه چین" خواند و گفت: "هدف ما بسیار روشن است، اینکه به کاهش تشدد وضعیت پرداخته...و به جنگ پایان بدهیم."

خبرگزاری سینهوا گزارش داده است که یانگ جیچی، دپلومات ارشد چینی در نشست روز دوشنبه در روم به جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید گفته است که چین در خصوص جنگ اوکراین به "ترویج مذاکرات صلح متعهد" است.

نمایندگان چین در نشست روم از همه طرف‌ها خواسته اند تا در خصوص بحران اوکراین "حد اکثر خویشتنداری" را به خرج داده و از "غیرنظامیان محافظت" کنند.

با آنکه چین از تحریم‌های غرب بر روسیه پشتیبانی نمی‌کند، ایالات متحده بر چین فشار وارد کرده است تا از ارسال اسلحه یا هم فراهم آوری کمک مالی به روسیه پرهیز کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفت: "بسیار آشکارا به بیجینگ گفته ایم که ما نظاره گر نخواهیم بود...به هیچ کشوری اجازه نخواهیم داد که تاوان‌های روسیه را جبران کند."

XS
SM
MD
LG