لینک های دسترسی

Breaking News

بحث در مورد افغانستان: رییس استخبارات امریکا به هند و پاکستان سفر کرد


ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات امریکا (چپ) و قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان (راست)
ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات امریکا (چپ) و قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان (راست)

ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات امریکا (سی آی ای) هفتهٔ گذشته به هند و پاکستان سفر کرد تا در مورد وضعیت افغانستان و منطقه و راهکرد‌های پیش‌رو گفتگو کند.

آقای برنس روز چهارشنبه هشتم سپتمبر در اسلام آباد با جنرال فیض حمید، رییس ادارهٔ استخبارات پاکستان و قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان دیدار کرد.

دفتر مطبوعاتی اردوی پاکستان در بیانیه گفته است: "یکبار دیگر تاکید شد که پاکستان همچنان متعهد به همکاری با شرکای بین المللی خود برای صلح در منطقه و اطمینان از آینده‌ای پایدار و مرفه برای مردم افغانستان است. "

طرفین در مورد عملیات پر از هرج و مرج تخلیه اتباع خارجی و افغانان در معرض خطر از افغانستان نیز گفتگو کردند. رییس ادارهٔ استخبارات امریکا از نقش پاکستان در این عملیات قدردانی کرد.

پاکستان به چندین کشور، از جمله کشورهای اروپایی همکاری کرد تا صدها نفر را که اکثرشان افغان‌های در معرض خطر بودند، از طریق مرزهای زمینی خود اجازه عبور بدهد و ویزه و اسناد ترانزیت را پس از ورود برای آنان فراهم کند.

سفارت پاکستان در کابل همچنین صدها ویزه را به درخواست سفارتخانه‌های دیگر، سازمان های رسانه‌ای و دیگر سازمان های غیردولتی برای افغان ها صادر کرده است.

سفر رییس اداره استخبارات امریکا به هند همزمان با سفر نیکولای پتروشف، رییس استخبارات روسیه و ریچارد مور، رییس استخبارات بریتانیا به هند بود.

براساس گزارش رسانه‌های هندی روسای استخبارات سه کشور با اجیت دوول، مشاور امنیت ملی هند و مقامات دیگر هندی ملاقات کرده و در بارهٔ نگرانی‌های امنیتی مربوط به تصرف افغانستان توسط طالبان بحث و گفتگو کردند.

یک مقام حکومت هند به شرط فاش نشدن نامش به صدای امریکا گفت که آقای برنز در ملاقات‌ خود با مقامات هندی در مورد امکان توسعه یک ستراتیژی مشترک در مورد افغانستان گفتگو کرد.

به گفته این مقام، بحث آن‌ها شامل واکنش منطقه‌ای به تصرف طالبان، با تمرکز بر چین بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین از اعلام کابینه سرپرست طالبان استقبال کرده و آن را "گامی ضروری برای برقراری نظم" خوانده است.

این در حالی است که ژاو لیجان، سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید که کشورش از طالبان می‌خواهد که "با همه اقوام و جناح ها متحد شوند، یک ساختار سیاسی گسترده و همه شمول بسازند و سیاست های داخلی و خارجی معتدل را دنبال کنند".

آقای لیجان افزود که وزرای خارجهٔ کشورهای همسایه افغانستان در نشست مجازی روز چهارشنبه اظهار داشتند که "ایالات متحده و متحدانش مقصران مسله افغانستان استند و بیش از هر کشور دیگری موظف به ارایه کمک های اقتصادی، معیشتی و بشردوستانه به مردم افغانستان استند".

چین متعهد شده است که حدود ۳۰ میلیون دالر به افغانستان برای مقابله با بحران بشری کمک کند.

رییس ادارهٔ استخبارات امریکا ماه گذشته به کابل نیز سفر کرده بود و براساس اظهارات مقامات امریکایی با عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان دیدار کرده و روی خروج مصوون افغان‌های در معرض خطر از افغانستان صحبت کردند.

XS
SM
MD
LG