لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان نشست ویژه برگزار می‌کند


همزمان با افزایش محدودیت‌ها بر زنان افغان و گزارش‌ها در مورد تلفات غیرنظامیان توسط طالبان، قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد نشست فوق‌العادۀ را در بارۀ افغانستان برگزار کند.

برگزاری این نشست توسط نمایندگی ناروی در ملل متحد پیشنهاد شده و قرار است اعضای این شورا، فردا پنجشنبه ۱۲ می (۲۲ ثور) در مورد وضعیت در افغانستان بحث کنند.

بر اساس معلومات نمایندگی ناروی در ملل متحد، در این نشست روی وضعیت حقوق بشر، آزادی زنان و دختران افغان و نیز اعمال محدودیت‌های جدید از سوی طالبان بر آنان صحبت خواهد شد.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد گفته است که "گزارشات نگران کننده و وحشتناک از کشتار هدفمند افراد ملکی توسط جنگجویان طالب در ولایات پنجشیر، تخار و اندراب وجود دارد که از جمله جرایم جنگی و نقض صریح قانون بین المللی بشردوستانه، حقوق بین المللی بشر و قوانین اسلامی می‌باشد."

او افزوده است: "در حمایت و همکاری با کشور ناروی به عنوان مسوول دوسیه افغانستان در شورای امنیت، روی برگزاری یک نشست شورای امنیت کار کردیم و قرار است نشست خاص شورای امنیت به تاریخ ۱۲ می ۲۰۲۲ در مورد اوضاع افغانستان و رسیدگی به تخطی های حقوق بشر، حقوق زنان و دختران، کشتار هدفمند جوامع هزاره و افراد ملکی در ولایت های پنجشیر، کاپیسا و اندراب برگزار گردد."

در تازه ترین مورد، جبههٔ مقاومت از کشته شدن شماری از غیرنظامیان در ولایات پنجشیر و ساحهٔ اندارب گزارش داد، اما طالبان آنرا ادعا‌های فیسبوکی خوانده و رد کرده اند.

در این همین حال، دستور جدید طالبان در مورد چگونگی حجاب زنان و مجازات در پیوند به آن، واکنش‌های ملی و بین المللی را در پی داشته است.

در این حال، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که دیبرا لاینز، نمایندۀ خاص سر منشی این سازمان، نگرانی خود را در این مورد با مقام‌های طالبان شریک کرده است.

خانم لاینز در دیدار با عبدالسلام حنفی، معاون ریاست الوزرای طالبان و خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت این گروه، خواستار گسترش حقوق زنان و بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران شده است.

خانم لاینز افزوده که باید از وضع محدودیت بر حقوق زنان و دختران افغان جلوگیری شود.

در این حال، عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان امروز در یک پیام ویدیوی گفت که است که زنان تنها از چادری و برقع نه بلکه چادر و حجاب عربی نیز می‌توانند استفاده کنند.

او گفت که شماری از رسانه‌های چنین گزارش داده اند که گویا حکومت طالبان تنها برقع و چادری را حجاب عنوان کرده اند. اما این سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان مجازات عدم رعایت حجاب را رد نکرد.

طالبان به زنانی که دستور این گروه را رعایت نمی‌کنند، هشدار داده است که "در گام نخست خانۀ زنان بی‌حجاب نشانی شود و به ولی شان توصیه شود و آنان تنبیه شوند. در قدم دوم ولی آنان به ریاست‌های مربوط احضار شوند. در گام سوم، ولی آنها سه روز زندانی شود. در مرحله چهارم، ولی به محاکم سپرده شود تا جزای مناسب داده شود."

بر اساس دستور جدید طالبان، زنانی که در اداره‌های حکومت طالبان کار می‌کنند و حجاب را رعایت نمی‌کنند، از وظیفه سبک‌دوش خواهند شد.

XS
SM
MD
LG