لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان کماندو های تسلیم شده را اعدام صحرایی کردند – گزارش سی ان ان


(عکس از آرشیف)
(عکس از آرشیف)

شبکه خبری سی‌ان‌ان ادعا دارد به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد ۲۲ کماندوی افغان پس از تسلیم شدن، با شلیک گلولۀ جنگجویان طالبان "اعدام" شدند.

این رویداد حدود یک ماه پیش در ولسوالی دولت‌آباد ولایت فاریاب اتفاق افتاد.

سی‌ان‌ان در گزارشی که روز ۱۳ جولای سه شنبه (۲۲ سرطان) نشر شد، گفت که چندین ویدیو از جریان کشته شدن کماندوهای تسلیم شده توسط طالبان را به دست آورده و صحت آن را با شاهدان عینی این رویداد تایید کرده است.

در ویدیویی که سی‌ان‌ان نشر کرده، چندین عضو نیروهای ویژه افغان دیده می‌شود که به رسم تسلیم شدن دستان خود را بالا گرفته و توسط جنگجویان مسلح طالبان محاصره شده اند.

هر چند این کماندوها غیر مسلح به نظر می رسند، اما لحظاتی اندک پس از تسلیم شدن نعره "الله اکبر" توسط جنگجویان طالبان سر داده می‌شود و تمام این کماندوها به شکل اعدام صحرایی کشته می‌شوند.

شاهدان عینی به خبرنگار سی‌ان‌ان گفته اند که کماندوهای افغان به دنبال آنکه پس از دو ساعت جنگ شدید با طالبان مهمات شان تمام شد، به جنگجویان این گروه تسلیم شدند.

گروه طالبان به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که ویدیوی اعدام صحرایی کماندوهای افغان "جعلی" و بخشی از تبلیغات حکومت افغانستان علیه طالبان است.

یک سخنگوی طالبان به سی‌ان‌ان همچنین گفته ۲۴ کماندوی افغان که توسط جنگجویان طالبان در ولسوالی دولت‌آباد اسیر گرفته شده بود، هنوز در اسارت این گروه قرار دارند.

اما وزارت دفاع افغانستان این ادعای طالبان را رد کرد و گفت که طالبان تمام کماندوهای افغان را کشته اند. کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز گفته که اجساد ۲۲ کماندوی افغان را به دست آورده است.

واکنش نهادهای حامی حقوق بشر

دیدبان حقوق بشر و عفو بین الملل – دو نهاد معتبر حامی حقوق بشر – کشتن سربازان تسلیم شده را "جنایت جنگی" خواندند.

پتریشا گاسمن، یک مقام ارشد سازمان دیدبان حقوق بشر به صدای امریکا گفت که اعدام اسیران جنگی و سربازان تسلیم شده "نقض جدی" قوانین جنگ و قوانین بین المللی بشردوستانه است.

خانم گاسمن افزود: "هر چند طالبان [این گزارش را] رد کرده اند، اما آنان باید بیشتر از این کاری کنند و در مورد رفتار نیرو های شان در پیوند به این رویداد تحقیق کنند."

این مقام دیدبان حقوق بشر همچنین گفت که بر اساس کنوانسیون ژنیو، سربازان یا جنگجویان که تسلیم می‌شوند، افراد "غیر محارب" تلقی شده و باید با آنان "رفتار انسانی" صورت گیرد.

از سوی هم، سمیرا حمیدی، یک فعال سازمان عفو بین الملل از حکومت افغانستان خواستار تحقیق در مورد گزارش کشته شدن کماندوهای تسلیم شده به دست طالبان شد و گفت: "این شواهد نشان می‌دهد که ادعاهای مداوم طالبان مبنی بر اینکه روش‌های شان را تغییر داده اند، بر دروغ استوار بوده و ادعاهای آنان را در مورد احترام به حقوق بشر در روند صلح، کاملاً زیر سوال می‌برد."

این در حالیست که اخیراً یک ویدیوی تایید ناشده در رسانه‌های اجتماعی نشر شده که در آن افرادی با لباس اردوی ملی افغانستان در حال بدرفتاری با اجساد منسوب به اعضای طالبان دیده می‌شود.

پتریشا گاسمن از سازمان دیدبان حقوق بشر گفت که "بی حرمتی" به اجساد نظامیان نیز نقض قوانین جنگ و قوانین بین المللی بشردوستانه است.

او افزود که ادامه و تکرار این رویدادها سبب ایجاد "چرخه های انتقام جویی" شده که سر انجام منجر به "جنایات دسته جمعی" در افغانستان خواهد شد.

XS
SM
MD
LG