لینک های دسترسی

Breaking News

مجادله با پولیو در افغانستان؛ ۱۱۰ مرکز صحی در سه ولایت جنوبی ساخته می‌شود


مسوولان برنامه محو پولیو در افغانستان می‌گویند که جهت تطبیق بهتر واکسین پولیو در ارزگان، قندهار و هلمند، در سال روان میلادی ۱۱۰ مرکز صحی در این سه ولایت ساخته خواهد شد.

هدایت الله ستانکزی، مشاور برنامه محو پولیو در وزارت صحت عامه افغانستان به صدای امریکا گفت که این تصمیم به دلیل آسیب‌پذیر بودن این سه ولایت در برابری سرایت پولیو، اتخاذ شده است.

آقای ستانکزی گفت: "درسال ۲۰۲۰ به تعداد ۶۰ مراکز صحی را در ولایت‌های هلمند، قندهار و ارزگان ایجاد می‌نمایم و ۵۰ کلینک سیار صحی را درقریه جات برای عرضه خدمات صحت طفل و واکسین ایجاد خواهیم نمود".

آقای ستانکزی ایجاد این مراکز را برای اطفالیکه در ساحات زیر کنترول مخالفان مسلح دولت زندگی می‌کنند و از در یافت واکسین در کمپاین‌های خانه به خانه باز می مانند، بسیار ممد و بدیل خوب خواند.

از مدت بیشتر از یکسال به اینسو، مخالفان مسلح دولت افغانستان در برخی ساحات زیر کنترول شان اجازه تطبیق کمپاین خانه به خانه را به واکسیناتوران نمی‌دهند و اطفال برای تطبیق واکسین پولیو در این ساحات باید به مراکز صحی منتقل شوند.

به گفتۀ مقام‌های صحی افغان، برخی روستاها از مراکز صحی دورتر واقع شده و در برخی موارد هم خانواده‌ها در انتقال اطفال شان به مراکز صحی تعلل می‌کنند، از اینرو شمار زیاد کودکان در ساحات زیر ادارۀ مخالفان از تطبیق واکسین پولیو محروم می‌شوند.

میر جان راسخ، مسوول روابط عامه برنامه محو پولیو گفت: "ما این مراکز را می‌سازیم تا در مناطقی که طالبان اجازه کمپاین خانه به خانه را نمی‌دهند، والدین به نزدیکترین کلینک بروند و اطفال شان را واکسین نمایند تا آنها از واکسین باز نمانند."

مسوولان وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گویند که در سال روان تمرکز ویژه به تطبیق واکسین پولیو در ولایت‌های جنوبی دارند تا از آن طریق گردش ویروس پولیو را در این ساحات کمتر کنند.

در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز ۵۳ مرکز صحی در ولایت‌های ارزگان، قندهار و هلمند ایجاد شده بود.

XS
SM
MD
LG