لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت: ما قادر به تطبیق واکسین خانه به خانه در ۱۴۸ ولسوالی نیستیم


ناامنی و عدم تطبیق واکسین خانه به خانۀ پولیو در مناطق مختلف افغانستان، باعث افزایش سیر بیشتر ویروس پولیو در این کشور شده است.

مقامات وزارت صحت عامۀ افغانستان می گویند که رضاکاران تطبیق واکسین پولیو نمی توانند در ۱۴۰ ولسوالی این کشور کودکان زیر سن پنج سال را در کمپاین خانه به خانه، واکسین کنند.

مسوولان برنامه محو پولیو درافغانستان می گویند که عدم دسترسی آنان به اطفال در مناطق نا امن این کشور، سیر ویروس پولیو را به ۸۰ درصد رسانده است.

گلا خان ایوب مسوول افهام و تفهیم برنامه محو پولیو می گوید که در گذشته ۹۸ درصد خاک افغانستان عاری از ویروس پولیو شده بود و امیدواری محو سریع این ویروس را در این کشور ایجاد کرده بود.

اما آقای ایوب تاکید می کند که اکنون با توقف کمپاین خانه به خانۀ تطبیق واکسین ضد پولیو دربیشتر ولسوالی ها، مناطق بیشتری شاهد سیر ویروس وحشی پولیو در افغانستان است.

مسوول افهام و تفهیم برنامۀ محو بیماری پولیو به صدای امریکا گفت: "ما اجازه تطبیق کمپاین خانه به خانه واکسین پولیو را در ۱۴۸ ولسوالی نداریم و تنها از طریق مراکز صحی واکسین تطبیق می شود."

گلا خان ایوب، در ادامه افزود که با وجود راه اندازی کمپاین فرعی واکسین پولیو در هفته گذشته، بازهم ۱،۵ میلیون طفل زیر سن پنج سال، از تطبیق این واکسین محروم شدند.

از طرف دیگر شماری از والدین، مخالفت مخالفین مسلح دولت را با کمپاین خانه به خانه، دشمنی با اطفال دانسته و از آن گروه ها خواسته اند که با توقف کمپاین خانه به خانۀ تطبیق واکسین، "با حیات اطفال خود و مردم بازی نکرده و بگذارند که کودکان زیر سن پنج سال واکسین شوند."

در تازه ترین خبر، وزارت صحت افغانستان از ثبت دو واقعۀ جدید مصاب به ویروس پولیو در کندهار و فراه خبر می دهد که با این حساب، شمار کودکان مبتلا به فلج در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲۸ تن رسید.

XS
SM
MD
LG