لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال طولانی شدن جرگۀ مشورتی صلح افغانستان


عمر داوودزی، رئیس کمیسیون برگزاری جرگه مشورتی صلح می‌گوید که در حال حاضر کار مطابق بر تقسیم اوقات جریان دارد، اما امکان طولانی شدن جرگه را رد نکرد.

جرگه مشورتی صلح روز دوشنبه (نهم ثور) با حضور ۳۲۰۰ نماینده از سرتاسر افغانستان آغاز شد و پیش از این کمیسیون برگزاری این جرگۀ گفته بود که اعضای آن در چهار روز حد و مرز‌های گفتگو با طالبان را مشخص خواهند کرد.

عمر داوودزی، رئیس کمیسیون برگزاری این جرگۀ روز چهارشنبه (۱۱ ثور) در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت "اگر کمیته‌ها تا بعد از ظهر امروز به کار شان پایان دهند، پس از آن گزارش‌دهی شروع می‌شود و اگر کمیته‌ها این کار را امروز نتوانند و فردا گزارش‌دهی را آغاز کنند در آن صورت امکان دارد که یک روز و یا نیم روز دیگر زمان جرگه تمدید شود."

آقای داوودزی افزود که معاونین و منشی‌های این جرگۀ ناوقت روز گذشته در یک انتخابات تعیین شده اند و همچنان از میان ۵۰ کمیته کاری در این جرگۀ، ۱۳ زن به عنوان رئیس کمیته‌ها و ۲۸ زن دیگر به عنوان منشی در این کمیته‌ها انتخاب شده اند.

جرگۀ مشورتی صلح در حالی برگزار شده است که ۱۳ نامزد انتخابات ریاست جمهوری به شمول رئیس اجرائیه حکومت و شماری از احزاب و جریان های سیاسی افغانستان آنرا تحریم کرده اند.

رئیس برگزاری کمیسیون جرگه مشورتی صلح افزود که تلاش‌های برای کشاندن چهر‌ه‌هایی که این جرگۀ را تحریم کرده اند ادامه دارد تا در ختم این نشست حضور یافته و دیدگاه‌های شان را مطرح کنند.

آقای داوودزی به گونۀ خاص در مورد عدم اشتراک عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیۀ افغانستان گفت "در باره رئیس اجرائیه ما امیدوار بودیم، خواهش کردیم من همرایش تماس داشتم که قناعت‌اش بدهیم، ولی تصمیم گرفت که اشتراک نکند. اگر در جلسه پایانی جرگۀ اشتراک نکرد من یقین دارم که سفارشات نمایندگان ملت را نظر انداز نمی‌کند و به آن حتمن احترام می‌گذارد".

رئیس جمهور افغانستان در مراسم گشایش جرگه مشورتی صلح به اعضای این جرگه وعده سپرده است که پس از شنیدن مشوره‌های نمایندگان مردم در این جرگۀ، مسیر حرکت حکومت را در گفتگوه با طالبان عیار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG