لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به برگزاری جرگۀ مشورتی صلح در افغانستان


شماری اعضای این جرگۀ مشورتی به ۳۲۰۰ نفرمی رسد و به گفتۀ ریاست جمهوری، ۳۰ در صد اعضای آنرا زنان تشکیل می دهد
شماری اعضای این جرگۀ مشورتی به ۳۲۰۰ نفرمی رسد و به گفتۀ ریاست جمهوری، ۳۰ در صد اعضای آنرا زنان تشکیل می دهد

جرگۀ مشورتی صلح در حالی برگزار شده است که ۱۳ نامزد انتخابات ریاست جمهوری و شماری از احزاب و جریان های سیاسی افغانستان آنرا تحریم کرده اند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته است که از طریق برگزاری این نشست بزرگ، همۀ مردم کشورش در روند صلح سهم می گیرند و گفته است که افغانستان "کشور جرگه ها" است.

مخالفت با برگزاری این جرگه که از قبل وجود داشت، با برگزاری آنافزایش یافته اند.

ریاست اجرائیۀ حکومت وحدت ملی در آخرین اظهارات اش گفته است که تصامیم این جرگه "الزام آور" نیست و ادعا کرده است که ریاست جمهوری پول "بیت المال" را نباید در چنین نشست ها مصرف میکرد. ریاست اجرائیه این جرگه را نامشروع، غیرضروری و بی وقت خواند.

مجیب رحیمی، سخنگوی ریاست اجراییه افغانستان، در مصاحبه ای با صدای امریکا گفت که این جرگه از "سوی یک جریان معین است و ما توقع کدام تصمیم از جرگه را نه در گذشته داشتیم و نه حال داریم."

این جرگه در کل از سوی ۱۳ نامزد انتخابات ریاست جمهوری و برخی از احزاب و جریان های سیاسی به علت آنچه کمپاین انتخاباتی خوانده می شود، تحریم شده است.

احمد ولی مسعود ، حکیم تورسن، شیدا محمد ابدالی، عنایت الله حفیظ، عبداللطیف پدرام، غلام فاروق نجرابی، نورالحق علومی، محمد حنیف اتمر، فرامرز تمنا، محمد شهاب حکیمی، رحمت الله نبیل، محمد ابراهیم الکوزی و نورالرحمان لیوال نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اند که همه این جرگه را تحریم کرده اند.

واکنش ها در مورد جرگۀ مشورتی صلح افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:30 0:00

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، هم خواهان به تعویق افتادن این جـرگه شده است تا به گفتۀ او "جلو احتمال کند شدن روند صلح" گرفته شود.

گروه طالبان نیز جرگۀمشورتی صلح را "دسیسۀ دولت" خوانده و آنرا تحریم کرده اند. این گروه با نشر اعلامیه ای برگزاری این جرگه را " تلاش نمایشی" عنوان کرده و گفته است که این جرگه "پروسهء مکرر و ملت فریبانه غلامان امریکایی است که توسط آن، برای تداوم و مشروع جلوه دادن اداره بی صلاحیت و بیگانه پرور کابل تلاش می شود."

با این حال حکومت افغانستان میگوید که این جرگه با هدف مشوره با اقشار مختلف درباره صلح برگذار شده و تحریم این جرگه به مشروعیت آن آسیب نمیرساند.

عبدالرب رسول سیاف، رئیس جرگه مشورتی صلح از تحریم کنندگان جرگه دعوت کرد که در پایان این جرگه حضور یافته و دیدگاه‌های شان را شریک کنند‪.

واکنش های بین المللی

باوجود مخالفت های جدی شماری زیادی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و جریان مختلف سیاسی در برابر برگزاری لویه جرگۀ مشورتی، شماری از نهاد های بین المللی به گونۀ ضمنی آنرا یک گام مثبت تلقی کرده اند.

نیکولاس کی، نمایندۀ ارشد ملکی ناتو برای افغانستان، در صفحۀ تویتر خود برای اعضای این جرگه موفقیت آرزو کرده است.

دفتر نمایندگی اتحادیۀ اروپا برای افغانستان نیز در یک پیام تویتر نوشته است که روند "صلح از بحث های" نمایندگان این جرگه نفع خواهد برد و برگزاری این جرگه را پدیدۀ "شگفت انگیز" عنوان کرده است.

اما دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما تا حال در مورد برگزاری این جرگه اظهار نظر نکرده است. سفارت های مقیم کابل به شمول سفارت امریکا نیز در مورد این جرگه اظهار نظر نکرده است.

XS
SM
MD
LG