لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید دوبارۀ شورای امنیت و امریکا بر بازگشایی مکاتب دختران در افغانستان


شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر از گروه طالبان خواست تا هرچه زودتر دورازه‌های مکاتب را به روی دختران باز کند.

این شورا روز یکشنبه ۲۷ مارچ (هفتم حمل) با نشر بیانیه‌ای گفت که از ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب در افغانستان عمیقاً نگران است.

اعضای شورای امنیت ملل متحد بار دیگر بر حق تحصیل برای همۀ شهروندان افغانستان، به ویژه دختران تاکید کردند. در بیانیۀ این شورا آمده است که طالبان باید به حق تحصیل و آموزش دختران احترام گذاشته و به تعهدات خود مبنی بر بازگشایی مکاتب دختران عمل کنند.

به گفتۀ این شورا نمایندۀ ویژه منشی عمومی ملل متحد در افغانستان به تلاش‌هایش در این مورد ادامه خواهد داد. شورای امنیت همچنین بر اهمیت تلاش‌های جامعه جهانی برای پشتیبانی از افغانستان به شمول آموزش و پرورش در این کشور تاکید کرده است.

حکومت طالبان برخلاف تعهدات‌اش، در روز نخست سال تعلیمی جدید یک بار دیگر اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

این گروه همچنین تعهد کرده بود که به حقوق زنان احترام خواهد گذاشت، اما افزون بر عدم بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه در اکثر ولایات به روی دختران، بسیاری مامورین زن هنوز هم خانه نشین اند.

طالبان همچنین به آزادی سفر زنان محدودیت وضع کرده و گفته اند که بدون داشتن محرم به تنهایی به هیچ جای اجازهٔ سفر را ندارند.

در این حال، رینا امیری، نمایندهٔ‌ ویژهٔ امریکا در امور زنان و دختران افغان و حقوق بشر افغانستان بار دیگر خواستار برداشتن محدویت‌ها از سوی طالبان بر دختران و زنان افغان شده است.

خانم امیری در صفحۀ تویترش نگاشته است که به هدف پایان دادن به جنگ و حرکت افغانستان به سوی پایداری، دختران افغان باید به مکتب بروند و زنان در این کشور دوباره به کار خود برگردند.

وزارت معارف طالبان ظاهراً دو دلیل را برای تاخیر بازگشایی موسسات تعلیمی برای دختران ابراز کرده است؛ نخست فراهم نبودن شرایط مطابق شریعت و دوم، ایجاد فضا مطابق رسم و رواج و فرهنگ افغانی، اما در مورد این معیارهای تعیین‌شده هیچ‌گونه جزییات ارایه نکرده است.

این اقدام طالبان نه تنها با واکنش‌های تند در داخل افغانستان مواجه شد، بلکه سازمان‌های حامی حقوق بشر و اکثر کشور‌های غربی نیز آنرا را محکوم کردند و گفتند که نقض حقوق دختران از ادامهٔ تحصیل تاثیرات منفی سیاسی و اجتماعی را برای افغانستان به بار خواهد آورد.

XS
SM
MD
LG