لینک های دسترسی

Breaking News

منع حضور دختران در پوهنتون‌ها؛ امریکا: طالبان بیشتر از جامعه جهانی بیگانه خواهند شد


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

ایالات متحده امریکا، سازمان ملل متحد و سازمان همکاری کشورهای اسلامی واکنش‌های متفاوتی نسبت به تصمیم تازۀ حکومت طالبان مبنی بر به تاخیر انداختن تحصیل دختران در پوهنتون‌ها نشان داده اند.

قصر سفید در اعلامیه‌ای، تصمیم جدید حکومت طالبان مبنی بر به تاخیر انداختن تحصیل دختران در پوهنتون‌ها را محکوم کرده و آن را "تاسف‌بار" خواند.

در اعلامیه قصر سفید آمده است: "ایالات متحده امریکا تصمیم غیرقابل قبول طالبان برای جلوگیری از تحصیل زنان افغان در پوهنتون‌ها را محکوم می‌کند و این تصمیم تاسف‌بار اعمال محدودیت‌های بیشتر بر دختران و زنان، و آخرین تلاش رهبری طالبان برای جلوگیری از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی آنها است."

قصر سفید همچنین افزود که با این کار، طالبان بیشتر از جامعه بین‌المللی بیگانه شده و درخواست مشروعیت آنها رد خواهد شد.

ایالات متحده امریکا قبلاً نیز تاکید کرده بود که مشروعیت حکومت طالبان به روش آنها در برابر زنان و دختران بستگی دارد.

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، طی مکتوبی عنوانی پوهنتون‌های "امارتی و خصوصی" ناوقت دیشب گفته است که بر اساس "فیصلۀ کابینه...تحصیل اناث تا امری ثانی معطل" شده است، اما در مورد دلیل آن جزییاتی ارایه نکرده است.

در ادامه واکنش‌ها به این تصمیم جدید حکومت طالبان، انتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد نیز در اعلامیه‌ای گفت که این تصمیم بر آینده افغانستان تاثیر منفی خواهد داشت.

او ضمن ابراز نگرانی، محرومیت دختران از تحصیل را نقض حقوق آنان خواند و از مقامات طالبان خواست تا زمینه آموزش را به زنان و دختران فراهم کنند.

سازمان همکاری‌ کشورهای اسلامی نیز تصمیم حکومت طالبان در مورد تحصیلات عالی دختران را محکوم کرده و آن را تاسف بار خوانده است.

این سازمان روز چهارشنبه ۲۱ دسمبر (۳۰ قوس) در بیانیه‌ای گفت که این تصمیم به اعتبار حکومت طالبان آسیب بیشتری می‌زند و از مقامات این گروه خواسته است که تصمیم خود را در این زمینه پس بگیرند.

شماری از مقامات حکومت پیشین، فعالان حقوق زنان، استادان پوهنتون‌ها نیز در رسانه‌های اجتماعی به این تصمیم حکومت طالبان واکنش نشان داده و این فیصله را "غیرموجه" خوانده اند.

این در حالی است که از یک‌ونیم سال گذشته مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران توسط حکومت طالبان در افغانستان بسته شده است؛ اقدامی که واکنش‌های گسترده‌ای را در پی‌داشته است.

طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شدند، اما هنوز هیچ کشور یا سازمانی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

جامعه جهانی گفته است که اگر طالبان به دنبال کسب مشروعیت بین‌المللی استند، باید سیاست خود را در قبال زنان تغییر دهند. اما طالبان می‌گویند که به حقوق زنان بر اساس تفسیری که از قوانین اسلامی دارند، احترام می‌گذارند.

XS
SM
MD
LG