لینک های دسترسی

Breaking News

دروس حضوری پوهنتون‌ها در افغانستان فردا آغاز می‌شود


ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که بر اساس فیصلۀ کابینۀ این کشور، دروس حضوری پوهنتون‌ها فردا ۱۵ اسد آغاز خواهد شد؛ اما مکاتب تعطیل خواهند بود.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که در جلسه کابینه در مورد طرح قبلی وزارت معارف برای بازگشایی مکاتب تصمیم گرفته نشد و به آن وزارت وظیفه داده شده که طرحی دیگر را ترتیب کند.

اما آقای صدیقی در مورد فیصله کابینه برای بازگشایی پوهنتون‌ها گفت: " بر اساس طرحی را که وزارت تحصیلات عالی با کابینه شریک ساخته بود، قرار است که فردا پوهنتون‌ها، دانشگاه‌ها باز شود."

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد که باید تمام موارد بهداشتی و توصیه‌های وزارت صحت عامه با آغاز دروس حضوری در پوهنتون‌ها در نظر گرفته شوند.

اکمل سمسور، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان به خبرنگاران گفت که وزارت صحت به وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی افغانستان پیشنهاد می‌کند که بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها یک‌بارگی نباشد.

او افزود: "پیشنهاد وزارت صحت عامه به وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی این بود که اگر ما (مکاتب و پوهنتون‌ها را) باز می‌کنیم، تدریجی باز کنیم، یعنی از صنف‌های بالا شروع کنیم یک – دو صنف را باز کنیم، وضعیت را ببینیم، آهسته آهسته صنف‌ها را بیشتر بسازیم."

سخنگوی وزارت صحت همچنان گفت که بازشدن مکاتب ابتدایی در چنین وضعیت برای دانش‌آموزان خطر آفرین است و حتی این کار سبب افزایش انتشار کروناویروس در این کشور خواهد شد.

او گفت: "شاید در این سال تعلیمی زمینه برای این آماده نباشد که ما صنوف ابتداییه را باز کنیم و اجازه دهیم که دانش‌آموزان به دروس شان حاضر شوند."

این وزارت همچنان از احتمال افزایش واقعات مثبت کرونایروس در افغانستان هشدار داد و بار دیگر از شهروندان این کشور خواست که باید این ویروس را جدی بگیرند.

واقعات مثبت کروناویروس

همچنان این وزارت اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۶ واقعۀ مثبت کروناویروس ثبت شده که با این حساب، شمار مجموعی مبتلایان کروناویروس در این کشور، به ۳۶هزار و ۷۸۲ نفر رسیده است.

آقای سمسور گفت که در یک شبانه‌روز گذشته، هیچ مورد فوتی در اثر بیمار کووید۱۹ ثبت نشده است. این ویروس تا اکنون جان ۱۲۸۸ نفر را در افغانستان گرفته و همچنان از آغاز شیوع کروناویروس در این کشور، ۲۵هزار و ۵۵۶ نفر دوبارۀ سلامتی شان را بدست آورده اند.

کروناویروس نخستین بار در ماه دسمبر ۲۰۱۹ میلادی از شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و سپس به همه گیر مرگبار تبدیل شد.

بربنیاد آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا سه شنبه چهارم اگست (۱۴ اسد) در سراسر جهان، جان نزدیک به ۶۹۳ هزار نفر را گرفته و اضافه از ۱۸ میلیون نفر دیگر به آن مصاب شده اند.

XS
SM
MD
LG