لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت: واقعات کووید۱۹ کم شده، اما موج دوم پایان نیافته است


معین وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که طی چهار هفتۀ گذشته آمار کروناویروس رو به کاهش بوده، اما هنوز هم موج دوم آن پایان نیافته است.

وحید مجروح، معین عرضۀ خدمات صحی وزارت صحت عامۀ افغانستان روز پنجشنبه هفتم جنوری (۱۸ جدی) به خبرنگاران گفت: "آمار...نشان می‌دهد که ما به طرف نزول این منحنی استیم، اما هنوز به هیچ عنوان ما به مرحلۀ پایان موج دوم نرسیده ایم".

آقای مجروح هشدار داد که اگر مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت نکنند و بی‌احتیاط باشند، هر لحظه امکان گسترش موج سوم کروناویروس در این کشور وجود دارد.

آقای مجروح گفت: "فراموش ما نشود که بین موج اول و موج دوم فقط پنج هفته فاصله داشتیم، هر لحظه ممکن است با هر بی‌پروایی که ما انجام بدهیم، با هر کوتاهی که وزارت صحت عامه انجام بدهد و هر تعلل جامعه، احتمال وقوع موج سوم موجود است".

معین وزارت صحت عامه، نگرانی دیگر را رسیدن گونۀ جهش‌یافتۀ کروناویروس از انگلستان به همسایگی افغانستان یاد کرد و گفت که با توجه به مراوده با این کشورها، امکان انتقال وسیع نوع دوم کروناویروس در افغانستان وجود دارد.

به گفتۀ آقای مجروح، کم‌بودن میزان مرگ و میر گونۀ دوم کروناویروس از نکات مثبت است؛ اما گفت که سرعت انتشار چندبرابر نوع دوم بعد منفی آن است.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین در دسمبر ۲۰۱۹ شیوع یافت و سپس به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده امریکا، تا صبح پنجشنبه هفتم جنوری (۱۸ جدی) بیش از یک میلیون و ۸۸۳هزار بیمار کووید۱۹ در سراسر جهان جان باخته و اضافه از ۸۷ میلیون و ۱۹۷هزار نفر در سراسر جهان به کروناویروس مبتلا شده اند.

XS
SM
MD
LG