لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت: کروناویروس جدید را تشخیص نمی‎توانیم؛ به پاکستان و هند نروید


وزیر صحت عامۀ افغانستان با اشاره به شیوع گونۀ جهش‌یافتۀ کروناویروس در کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و هندوستان می‌گوید که هنوز افغانستان ظرفیت تشخیص گونۀ دوم این ویروس را ندارد.

احمد جواد عثمانی، روز پنجشنبه ۳۱ دسمبر (۱۱ جدی) به خبرنگاران گفت که پیش از این افغانستان برای تشخیص گونه‌های ویروس به ویژه پولیو، نمونه‌ها را به پاکستان می‌فرستاد.

آقای عثمانی گفت که حکومت افغانستان در تلاش است تا ظرفیت "جینوتایپنگ یا تعیین نوعیت ویروس" در داخل افغانستان ایجاد شود و وابستگی به کشورهای بیرونی در این زمینه کاسته شود.

وزیر صحت عامۀ افغانستان افزود که برای جلوگیری از گسترش نوع جهش‌یافتۀ کروناویروس، باید شهروندان افغان تا چهار هفتۀ دیگر سفر به هند و پاکستان را محدود بسازند.

همچنان آزمایش کروناویروس برای شهروندان افغان و خارجیانی که وارد افغانستان می‌شوند، از دیگر اقدامات وزارت صحت برای جلوگیری از گسترش نوع جدید کروناویروس در افغانستان است.

آقای عثمانی گفت: "از ادارۀ هوانوردی ملکی تقاضا می‌کنیم که از طریق شرکت‌های هوایی این پیام ما را شریک بسازد تا در خارج زمانی که مسافرین به طرف افغانستان می‌آیند، بدون موجودیت تست کرونا اجازۀ سفر برای شان داده نشود".

گونۀ جهش‌یافتۀ کروناویروس برای نخستین‌بار در جنوب انگلستان شناسایی شد که به گفتۀ مقامات بریتانیایی شیوع آن نسبت به نوع قبلی کروناویروس ۷۰ درصد بیشتر است.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌گردد که در چهار هفتۀ گذشته افغانستان از رهگذر گسترش کروناویروس ثبات داشته است؛ چون به گفتۀ وزیر صحت، در جریان یک هفته میزان ثبت واقعات مثبت کروناویروس بین ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ بوده است، در حالی که قبل از آن سیر صعودی را می‌پیمود.

اما آقای عثمانی گفت: "دورۀ موج دوم نسبت به موج اول طولانی‌تر خواهد بود و به همین خاطر تمام تلاش ما این است که سیستم صحی افغانستان را آماده بسازیم تا در درازمدت برای مبارزه با ویروس کرونا فعال و آماده باشد".

وزیر صحت عامه افغانستان تاکید کرد که همانند موج اول، این بار نیز مردم باید از حضور در اجتماعات بپرهیزند، همواره دستان شان را با آب و صابون بشویند، استفاده از ماسک حتمی است و به سایر توصیه‌های بهداشتی عمل کنند.

آمار وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که طی ۲۴ ساعت گذشته شش بیمار کووید۱۹ جان باخته، ۸۵ مورد جدید شناسایی شده و ۱۲۶ بیمار بهبود یافته اند.

در حال حاضر ۵۲ هزار و ۵۱۳ مورد مثبت کروناویروس در سراسر افغانستان ثبت شده، ۲۲۰۱ بیمار جان باخته و بیش از ۴۲ هزار بیمار صحت‌یاب شده اند.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین در دسمبر ۲۰۱۹ شیوع یافت و سپس به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده امریکا، تا صبح پنجشنبه ۳۱ دسمبر (۱۱ جدی) بیش از یک میلیون و ۸۰۰هزار بیمار کووید۱۹ در سراسر جهان جان باخته و اضافه از ۸۲ میلیون و ۷۰۹هزار نفر در سراسر جهان به کروناویروس مبتلا شده اند.

XS
SM
MD
LG