لینک های دسترسی

Breaking News

سال ۲۰۲۱: بیش از ۸۳ میلیون مبتلا به کووید۱۹ در جهان 


بر اساس گزارش مرکز منابع کروناویروس پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا صبح امروز اول جنوری (۱۲ جدی) ۸۳.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به کووید۱۹ مبتلا شده و ۱.۸ میلیون نفر پس از ابتلا به آن جان باخته اند.

ایالات متحده با حدود ۲۰ میلیون مورد ابتلا و بیش از ۳۴۵ هزار مورد مرگ در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که کروناویروس در آن شیوع کرده است.

پس از ایالات متحده، هند با ۱۰.۲ میلیون مورد ابتلا و بیش از ۱۴۸ هزار مورد مرگ در جایگاه دوم و برازیل با ۷.۶ میلیون ابتلا و حدود ۱۹۵ هزار مرگ در ردیف سوم قرار گرفته است.

این در حالی است که شماری از کشورهای جهان، به شمول ایالات متحده روند تطبیق واکسین کووید۱۹ را آغاز کرده اند.

سازمان جهانی صحت دیروز استفادهٔ اضطراری از واکسین شرکت‌های فایرز و بیوان‌تک را منظور کرد؛ اقدامی که امید میرود روند دسترسی واکسین به جهانیان را سرعت ببخشد.

واکسین این شرکت‌ها باید در منفی ۷۰ درجهٔ سانتی‌گراد نگهداری شود؛ نیازمندی که انتقال و نگهداشت این واکسین را چالش‌برانگیز ساخته است.

کوواکس که یک تلاش جهانی برای خریداری و توزیع واکسین به کشورهای فقیر است، تا حال تعهد دو میلیارد دوز واکسین را کسب کرده و با شرکت‌های فایرز و بیوان‌تک در تماس است تا واکسین بیشتر را خریداری کند.

واکسین این شرکت‌ها پس از تطبیق دو دوز آن، ۹۵ در صد موثریت داشته است.

این در حالی است که حکومت چین نیز دیروز تطبیق واکسین تولید شده توسط یک شرکت دواسازی چینی را منظور کرد.

تطبیق این واکسین پس از آن منظور شد که شرکت سینوفارم از موثریت ۷۹.۳ در صدی آن در مرحلهٔ نهایی آزمایش کلینیکی خبر داد.

با آن هم، متخصصین خارجی به دلیل آنکه این شرکت معلومات لازمی را در مورد این واکسین فراهم نکرده است، ادعای این آنرا مبنی بر موثریت واکسین مورد سوال قرار داده اند.

از جانب دیگر، حکومت بریتانیا به روز چهارشنبه تطبیق واکسین مشترک شرکت‌های بریتانوی و سویسی استرازینیکا و پوهنتون آکسفورد را منظور کرد.

آزمایش‌های مرحلهٔ نهایی نشان داده است که این واکسین ۷۰ در صد موثریت دارد.

واکسین‌های جدید در حالی انکشاف یافته که نوع جدید از کروناویروس که با سرعت بیشتر انتقال می‌یابد در بریتانیا و چندین نقطهٔ دیگر در جهان، بشمول امریکا پدیدار شده است.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین در دسمبر ۲۰۱۹ شیوع یافت و سپس به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

XS
SM
MD
LG