لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش افغانستان برای تدارک واکسین کروناویروس


وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که درخواست برای دریافت واکسین کروناویروس تکمیل و افرادی که باید در گام نخست واکسین شوند مشخص شده است.

احمد جواد عثمانی، وزیر صحت افغانستان روز چهارشنبه ۱۶ دسمبر (۲۶ قوس) به خبرنگاران گفت که ایتلاف جهانی واکسین برای تدارک واکسین تعهد کرده است که فراهم آوری واکسین برای ۲۰ درصد نفوس افغانستان را تمویل خواهد کرد.

وزیر صحت عامۀ افغانستان افزود که در نتیجۀ دادخواهی حکومت افغانستان، بانک جهانی ۱۰۰ میلیون دالر و بانک انکشاف آسیایی در حدود ۵۰ میلیون دالر را برای تهیۀ واکسین کروناویروس با افغانستان تعهد کرده اند.

آقای عثمانی گفت: "هنوز هم کار جریان دارد تا بتوانیم منابع بیشتر را به خاطر تدارک واکسین آماده بسازیم".

همچنان وزارت صحت عامه افغانستان ارزیابی مراحل انتقال واکسین از منبع تا مقصد و تطبیق آن را آغاز کرده است که به گفتۀ آقای عثمانی به زودی تکمیل خواهد شد.

وزارت صحت عامه افغانستان گفته است که تا هفت ماه آینده واکسین کروناویروس به افغانستان خواهد رسید و تا ختم سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۰ درصد نفوس این کشور واکسین دریافت خواهند کرد.

این در حالی است که با آغاز فصل سرما، موج دوم کروناویروس با گذشت هر روز در افغانستان رو به گسترش است. وزارت صحت عامه گفته است که موج دوم کروناویروس حدود نه هفته قبل در افغانستان آغاز شد.

آمار این وزارت نشان می‌دهد که طی یک شبانه‌روز گذشته ۲۳۰ واقعۀ جدید کروناویروس و ۱۶ مورد مرگ و میر ناشی از کروناویروس در سراسر افغانستان ثبت شده است.

با آمار جدید، شمار مجموعی واقعات ثبت‌شدۀ کروناویروس در افغانستان به ۴۹هزار و ۹۷۰ مورد، شمار بهبودیافتگان به ۳۸هزار و ۶۴۸ نفر و مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس به ۲۰۱۷ مورد افزایش یافت.

با افزایش آمار واقعات جدید کروناویروس در افغانستان وزارت حج و اوقاف تاکید کرده است که شهروندان این کشور به توصیه‌های صحی عمل کنند.

محمد قاسم حلیمی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف، افغانستان گفت که برای مهار کردن موج دوم کروناویروس، هدایت داده شده است که برگزاری مراسم فاتحه خوانی در مساجد متوقف شود.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین در دسمبر ۲۰۱۹ شیوع یافت و سپس به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده امریکا، تا روز چهارشنبه ۱۶ دسمبر (۲۶ قوس) بیش از ۷۳ میلیون و ۵۱۸ هزار نفر در سراسر جهان به کروناویروس مبتلا شده و این بیماری جان اضافه از ۱.۶۳ میلیون نفر را گرفته است.

XS
SM
MD
LG