لینک های دسترسی

Breaking News

موج دوم کروناویروس؛ افغانستان خواهان همکاری جهانی شد


وزارت صحبت‌ عامهٔ افغانستان می‌گوید که به منظور مبارزه با موجود دوم کروناویروس و دست‌یابی به واکسین کووید۱۹،‌ خواهان همکاری بیشتر جهانی شده است.

معصومه جعفری، معاون سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان، امروز دوشنبه ۱۴ دسمبر (۲۴ قوس) به صدای امریکا گفت که احمد جواد عثمانی، وزیر صحت عامه به تازگی در یک نشست مجازی با شرکای بین‌المللی در این خصوص صحبت کرده است.

وزیر صحت عامه در این نشست، ایجاد پنج کمیتۀ مبارزه با کروناویروس، فراهم‌سازی زمینه مراقبت و تداوی بیماران در شفاخانه‌های کابل و ولایات و افزایش لابراتوارهای تشخیص کروناویروس در سکتور دولتی و خصوصی را از برنامه‌های حکومت افغانستان برای مهار موج دوم کروناویروس یاد کرده است.

خانم جعفری گفت که وزیر صحت عامۀ افغانستان از شرکای بین‌المللی این کشور خواست تا در بخش تطبیق واکسین کووید۱۹ با این کشور همکاری کنند.

این در حالی است که برخی از کشورها به شمول ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، مکسیکو، بحرین و عربستان سعودی روند تطبیق اضطراری واکسین کووید۱۹ را آغاز کرده اند.

وزارت صحت عامهٔ افغانستان می‌گوید که در جریان یک شبانه‌روز گذشته ۲۱۱ نفر در این کشور به کووید۱۹ مبتلا شده و چهار نفر دیگر پس از ابتلا به آن جان باخته اند.

آمار این وزارت نشان می‌دهد که در مجموع ۴۹هزار و ۴۸۴ مورد ابتلا و ۱۹۷۵ مورد مرگ ناشی از کروناویروس به گونۀ رسمی در سراسر افغانستان ثبت شده است.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین در دسمبر ۲۰۱۹ شیوع یافت و سپس به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده امریکا، تا روز دوشنبه ۱۴ دسمبر (۲۴ قوس) بیش از ۷۲ میلیون و ۲۷۰ هزار نفر در سراسر جهان به کروناویروس مبتلا شده و بیش از ۱.۶ میلیون نفر دیگر به از ابتلا به آن جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG