لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت برای رسانیدن واکسین کووید۱۹ خواستار کمک شد


با تایید واکسین کووید۱۹ توسط کشورهای غربی، سازمان جهانی صحت می‌گوید که برای اطمینان از در دسترس بودن واکسین کروناویروس در سراسر جهان اقدام و هزینه لازم است.

تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت در نشست روز جمعه کووید۱۹ در مقر این سازمان در ژینو از بریتانیا که قبلاً برنامه واکسیناسیون را آغاز کرده و ایالات متحده و کانادا که به زودی آغاز خواهد کرد، تحسین کرد. او گفت واکسین های مصوون و موثر برای ویروسی که یک سال پیش کاملاً ناشناخته بود، "یک موفقیت علمی حیرت انگیز" است.

رییس سازمان جهانی خاطرنشان ساخت كه اطمینان از دسترسی برابر همه كشورها به این واكسین ها، موفقیت بزرگتر خواهد بود.

واکسین مشترک شرکت‌های فایزر و بیو‌ان‌‌تک برای بار نخست در اوایل ماه جاری در بریتانیا منظور شد و روند تطبیق آن سه شنبه گذشته آغاز شد.

ایالات متحده، کانادا، مکسیکو، بحرین و عربستان سعودی نیز واکسین شرکت فایزر را منظور کرده اند و بزودی برنامهٔ واکسیناسیون در این کشور ها نیز آغاز خواهد شد.

آقای گیبریسوس گفت که ملل متحد در طول یک سال گذشته سخت تلاش کرده است تا تعهدات سیاسی رهبران جهان را برای دسترسی برابر به واکسین‌ها کسب کند. او افزود که می‌خواهد این تعهدات را عملی کند.

او گفت: "همه ما تصاویری از واکسیناسیون کووید۱۹ را دیده ایم. ما می خواهیم همین تصاویر را در سراسر جهان ببینیم و این نشانه واقعی همبستگی خواهد بود."

آقای گیبریسوس علاوه کرد این سازمان برای تهیه واکسین برای کشورهای نیازمند جهان به ۴.۳ میلیارد دالر نیاز دارد و از اهدا کنندگان مالی خواست تا این بودجه را در دسترس این سازمان قرار دهند.

رییس سازمان جهانی صحت افزود که این سازمان با شرکای خود در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که کشورهای در حال توسعه زیربناها برای انتقال واکسین به جمعیت خود را داشته باشند. او گفت که از طریق شرکت سهامی کوواکس که ۱۸۹ کشور در آن سهیم اند، توانسته اند یک میلیارد دوز سه واکسین احتمالی را تامین کنند.

اما آقای گیبریسوس گفت تامین بودجه برای اطمینان محافظت از تمام جهان بسیار مهم است.

شرکت سهامی کوواکس توسط سازمان جهانی صحت ایجاد شد و این شرکت مسوول خریداری، تولید و توزیع واکسین کروناویروس در جهان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG