لینک های دسترسی

Breaking News

اوج همه‌گیری کووید۱۹ در افغانستان؛ ۱۰۱ بیمار جان باختند


آمار روزانۀ وزارت صحت از ثبت واقعات مثبت مبتلایان کووید۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن یک افزایش بی‌سابقه را نشان می‌دهد.

وزارت صحت عامه افغانستان امروز پنجشنبه ۱۷ جون (۲۷ جوزا) گفت که طی شبانه‌روز گذشته ۱۰۱ بیمار کووید۱۹ فوت کردند و دوهزار و ۳۱۳ بیمار جدید شناسایی شدند.

با این حساب آمار رسمی ابتلا به کووید۱۹ در افغانستان به ۹۸هزار و ۸۴۴ و مرگ و میر ناشی از این بیماری به سه‌هزار و ۹۴۳ نفر افزایش یافت.

این در حالی است که بر اساس یک سروی جدید انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان، بیشتر شهروندان افغان تهدید کووید۱۹ را بسیار شدید گفته اند.

این سروی از طریق گفتگوی رو در رو با حدود سه‌هزار نفر در ۳۴ ولایت افغانستان – عمدتاْ شهرها – انجام شده است.

داکتر نرگس نیازی، مشاور وزارت صحت افغانستان که نتایج این سروی را امروز با خبرنگاران شریک ساخت، گفت: "۸۰ درصد اشتراک‌کنندگان گفته اند در صورتی که دسترسی به تست کووید۱۹ و واکسین کووید۱۹ داشته باشند، حتماْ جهت تست [آزمایش] و تطبیق واکسین مراجعه می‌کنند".

بر اساس این سروی، ۳۵ درصد شرکت‌کنندگان تایید کرده اند که برای جلوگیری از انتقال کروناویروس از ماسک استفاده می‌کنند، بیش از نصف آنها گفته اند که دستان شان را همیشه با آب و صابون می‌شویند و ۶۰ درصد شان گفته اند که از دست‌زدن به چشم، بینی و دهان خودداری می‌کنند.

با این وجود، بر بازنگری و گسترش برنامه‌های آگاهی عامه، توجه به سطح دانش مردم در پیام‌های آگاهی، تداوم کارزارهای آگاهی‌دهی به مردم، هماهنگی نهادهای دخیل در مبارزه با کروناویروس از جمله پیشنهادهای انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان به حکومت این کشور است.

کروناویروس برای نخستین‌بار در دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا روز پنجشنبه ۱۷ جون (۲۷ جوزا) بیش از ۱۷۷ میلیون و ۶۹هزار نفر به کووید۱۹ مبتلا شده که از این میان بیش از سه میلیون و ۸۳۳هزار نفر جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG