لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان به ارزش ۳۲۰ میلیون دالر واکسین کووید۱۹ خریداری می‌کند


وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که اگر مرجع فروش واکسین کووید۱۹ پیدا شود، بودجه برای خرید آن اختصاص داده شده است.

وحید مجروح، سرپرست این وزارت امروز دوشنبه ۱۴ جون (۲۴ جوزا) در جلسۀ استجوابیۀ ولسی جرگه به نمایندگان مردم گفت که افغانستان ۴۸ میلیون دوز واکسین کووید۱۹ نیاز دارد.

او افزود: "از میان ۴۸ میلیون دوز واکسینی که ما ضرورت داریم، برای ۴۱ میلیون دوز ما پیسه پیدا کردیم، در حدود ۳۲۰ میلیون دالر پول پیدا کردیم. مرجع فروش را سکتور خصوصی برای ما پیدا کند، سکتور دولتی هم، اداره تدارکات ملی تلاش می‌کند که پیدا شود، ما واکسین می‌خریم."

آقای مجروح گفت که افغانستان قرار بود تا ماه می ۱۶ میلیون دوز واکسین کووید۱۹ را از سازمان جهانی صحت دریافت کند، اما با گسترش کروناویروس در هند، آن کشور صادرات خود را متوقف ساخت.

او افزود که با برنامۀ کوواکس سازمان جهانی صحت جدی صحبت شده و تا اخیر ماه جولای ۵۰۰ هزار دوز واکسین دیگر را نیز در اختیار افغانستان قرار خواهد داد.

وزارت صحت عامۀ افغانستان محمولۀ حاوی ۷۰۰ هزار دوز واکسین کووید۱۹ ساخت چین –سینوفارم- را هفتۀ گذشته به دست آورد.

پیش از آن هند ۵۰۰ هزار دوز و برنامۀ کوواکس ملل متحد ۴۸۶ هزار دوز واکسین کووید۱۹ استرازنیکا را به افغانستان کمک کرده بودند.

وزارت صحت عامۀ افغانستان، روند تطبیق واکسین کووید۱۹ که دوشنبۀ هفتۀ گذشته به دلیل نبود واکسین متوقف شده بود، دیروز دوباره آغاز کرد.

همچنان این وزارت روز دوشنبه گزارش داد که در یک شبانه‌روز گذشته از ۱۸۰۴ مورد ابتلا و ۷۱ مورد مرگ ناشی از کروناویروس خبر داد.

با این حساب آمار رسمی ابتلا به کووید۱۹ در افغانستان به ۹۳هزار و ۲۷۲ و مرگ و میر ناشی از این بیماری به بیش از ۳۶۸۰ نفر افزایش یافت.

کروناویروس برای نخستین‌بار در دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

بر اساس معلومات پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده تا روز دوشنبه ۱۴ جون (۲۴ جوزا) بیش از ۱۷۵ میلیون و ۹۹۱هزار نفر به کووید۱۹ مبتلا شده که از این میان بیش از سه میلیون و ۸۰۴هزار نفر جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG