لینک های دسترسی

Breaking News

کووید۱۹ در افغانستان؛ مکاتب و پوهنتون‌ها در ۱۶ ولایت تعطیل شد


حکومت افغانستان برای جلوگیری از گسترش موج سوم کووید۱۹ تمامی مکاتب، پوهنتون‌های دولتی و خصوصی و مراکز آموزشی را در ۱۶ ولایت این کشور مسدود کرد.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامۀ افغانستان روز شنبه ۲۹ می (هشتم جوزا) در یک نشست مشترک خبری گفت که افزایش روز افزون بیماران کووید۱۹ نگرانی جدی سکتور صحت و حکومت افغانستان را در پی داشته و زنگ خطر جدی را در این کشور به صدا درآورده است.

آقای مجروح افزود که مراکز آموزشی در ولایت‌های کابل، غزنی،‌ هلمند،‌ قندهار، لوگر، ننگرهار، پکتیا، پروان، میدان‌ وردک، پنجشیر، بلخ، لغمان، بدخشان، کاپیسا، کندز و نیمروز از امروز تا دو هفتۀ دیگر تعطیل خواهند بود.

آقای مجروح همچنین افزود که این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شمار واقعات مثبت کووید۱۹ در این ولایت‌ها به گونۀ بی‌پیشینه افزایش یافت.

او گفت: "آمار مختلف وزارت صحت نشان می‌دهد که چرخۀ این ویروس در تمام ولایات سرعت یافته و مخصوصاً در ۱۶ ولایت که ما فعالیت‌های آموزشی و تحصیلی را متوقف دادیم."

سرپرست وزارت صحت از شهروندان افغانستان خواسته است که به هدف جلوگیری از بیماری کووید۱۹ توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف افغانستان گفت که این تصمیم به هدف مصوونیت شهروندان این کشور، به ویژۀ دانش‌آموزان، و آموزگاران روی دست گرفته شده است.

خانم حمیدی افزود: "از شاگردان و استادان در ولایاتی که مکتب‌های باز است می‌خواهم که موضوع کروناویروس را جدی بگیرند، ماسک پوشیده و فاصلۀ اجتماعی را رعایت کنند."

حکومت افغانستان در حالی این اقدام را روی دست می‌گیرد که در روزهای اخیر واقعات مثبت کووید۱۹ در این کشور سیر صعودی داشته و تنها روز گذشته، ۹۷۷ واقعۀ مثبت در این کشور ثبت شد.

بر اساس آخرین گزارش وزارت صحت افغانستان، در حال حاضر رقم مبتلایان کروناویروس در این کشور به ۷۰هزار و ۷۶۱ ​نفر و آمار مرگ و میر ناشی از آن به دوهزار و ۹۱۹ مورد رسیده است.

کروناویروس برای نخستین‌بار در دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا روز شنبه ۲۹ می (هشتم جوزا) در سراسر جهان بیش از ۱۶۹ میلیون و ۴۹۷هزار نفر به کووید۱۹ مبتلا شده که از این میان بیش از سه میلیون و ۵۲۳هزار نفر جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG