لینک های دسترسی

Breaking News

صالح: گمان کنم کروناویروس را شکست داده ایم


امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته است که به گمان او شهروندان این کشور کروناویروس را شکست داده اند.

آقای صالح در صفحۀ تویترش نگاشته است: "ده‌ها جوان، میان‌سال و افراد سالخورده را در روستای‌مان دیده‌ام که خودشان و خانواده های شان بیماری کووید ۱۹ را شکست داده اند. این یک قضاوت مسلکی نیست؛ اما بر اساس محاسبهٔ من با تکیه بر زیرساخت‌های صحی و سنت‌ها و داروهای گیاهی کهن خویش، منحنی این ویروس را شکسته ایم."

آقای صالح در حدود یک ماه پیش از مبتلا شدن اعضای خانواده و دفتراش به بیماری کووید۱۹ خبر داده بود.

این در حالی است که وزارت صحت عامۀ افغانستان از ثبت ۳۴۸ واقعۀ مثبت و مرگ هفت بیمار مصاب به بیماری کووید۱۹ خبر داد.

این وزارت روز شنبه چهارم جولای (۱۴ سرطان) گفت که واقعات مثبت بیماری کووید۱۹ در سراسر این کشور رو به افزایش است و شمار مبتلایان اکنون به ۳۲هزار و ۶۷۲ نفر رسیده است.

وزارت صحت گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته، چهار بیمار مصاب به کووید۱۹ در ولایت پکتیا و سه نفر دیگر در ولایت‌های کابل، ننگرهار و نیمروز جان باخته اند که با این حساب، شمار مجموعی مرگ و میر ناشی از این ویروس به ۸۲۶ مورد رسیده است.

به گفته وزارت صحت از آغاز شیوع کروناویروس در افغانستان ۱۹ هزار و ۱۶۴ نفر دوباره صحت‌یاب شده اند.

این در حالی است که محمد یوسف غضنفر، نماینده فوق‌العادۀ رییس جمهور غنی در امور توسعۀ اقتصادی، تجارتی و کاهش فقر در اثر بیماری کووید۱۹ درگذشته است.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به سرعت به همه‌گیری مرگبار مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده تا روز صبح شنبه چهارم جولای (۱۴ سرطان) این ویروس در سراسر جهان جان ۵۲۵ هزار و ۴۶۹ نفر را گرفته و بیش از ۱۱ میلیون نفر به آن مبتلا شده اند.

XS
SM
MD
LG