لینک های دسترسی

Breaking News

کووید۱۹ در افغانستان؛ تاکید وزارت صحت در صرفه‌جویی مصرف آکسیجن


همزمان با افزایش واقعات مثبت کووید۱۹ و کمبود آکسیجن در افغانستان، وزارت صحت عامۀ این کشور از سکتور خصوصی خواسته است که باید در مصرف اکسیجن صرفه‌جویی کنند.

وحید مجروح، سرپرست این وزارت روز یکشنبه ششم جون (۱۶ جوزا) در دیدار با نمایندگان سکتور خصوصی در بخش صحت، کمبود آکسیجن در شفاخانه‌های ویژۀ کووید۱۹ در این کشور را چالش عمده برای رسیدگی به بیماران عنوان کرده است.

آقای مجروح افزوده که بر اساس اظهارات شرکت‌های تولیدکنندۀ آکسیجن در شهر کابل، در حاضر شفاخانه‌های خصوصی بیشترین مصرف آکسیجن را دارند.

سرپرست وزارت صحت افغانستان گفت: "با توجه به افزایش بیماران در شفاخانه‌های کروناویروس، وزارت صحت عامه، نیاز به بالون‌های آکسیجن بیشتر دارد و شفاخانه‌های خصوصی مطابق نیاز شان آکسیجن استفاده نمایند و متباقی آن را در اختیار وزارت صحت عامه قرار دهند."

پیش از این، وزارت صحت عامۀ افغانستان گفته بود که کارمندان صحی در این روزها بهای بی‌توجهی شهروندان این کشور را در قبال رعایت‌نکردن نکات بهداشتی می‌پردازند و اکنون کمبود اکسیجن به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

واقعات مثبت کووید۱۹

وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که در یک‌شبانه روز گذشته، ۵۰ بیمار کووید۱۹ در ۱۶ ولایت جان باخته اند.

همچنین در این مدت، ۱۳۷۹ واقعۀ مثبت کووید۱۹ در این کشور به ثبت رسیده است که بیشتر آن در کابل بوده است.

بر اساس معلومات این وزارت با ثبت این موارد تازه، شمار مجموعی مبتلایان بیماری کووید۱۹ به ۸۰هزار و ۶۱۵ و رقم مرگ و مرگ ناشی از آن به سه‌هزار و ۱۹۵ مورد افزایش یافته است.

وزارت صحت افغانستان همچنین گفته است که آغاز شیوع کروناویروس تا اکنون، ۵۸هزار و ۶۲۲ بیمار دوباره سلامتی شان را به دست آورده اند.​

کروناویروس برای نخستین‌بار در دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده نشان می‌دهد که تا روز یکشنبه ششم جون (۱۶ جوزا) در سراسر جهان بیش از ۱۷۳ میلیون و ۷۷هزار نفر به کووید۱۹ مبتلا شده که از این میان بیش از سه میلیون و ۷۲۲هزار نفر جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG