لینک های دسترسی

Breaking News

روند تطبیق واکسین کووید۱۹ در افغانستان دوباره آغاز شد


وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که روند تطبیق واکسین کووید۱۹ که دوشنبۀ هفتۀ گذشته به دلیل نبود واکسین متوقف شده بود، از سر گرفته شد.

وحید مجروح، سرپرست این وزارت امروز یکشنبه ۱۳ جون (۲۳ جوزا) به خبرنگاران گفت که واکسین کمک‌شدۀ چین تا اکنون به ۱۳ ولایت انتقال داده شده است و تا فردا به تمامی ولایت‌ها خواهد رسید.

او افزود: "۷۰۰هزار دوز برای ۳۵۰هزار دریافت‌کننده اکتفا می‌کند، ولی شش تا ده درصد ضایعات در این میان به صورت بین‌المللی بر اساس معیارها پذیرفته شده، امیدواریم که شهروندان با در نظرداشت این محدودیت‌ها از ما توقع تطبیق واکسین را داشته باشند."

محمولۀ حاوی ۷۰۰ هزار دوز واکسین کووید۱۹ ساخت چین - سینوفارم - هفتۀ گذشته در اختیار افغانستان قرار گرفت.

بر اساس تصمیم وزارت صحت ده کتگوری از شهروندان افغان این بار واکسین خواهند شد. ساکنان کمپ‌های مهاجرین، کوچی‌ها، کارمندان بانک‌ها، کارمندنا ادارات پاسپورت و احصاییه، افراد بیش از ۵۵ ساله، افراد متبلا به بیماری‌های مزمن مثل سرطان، قلبی، تنفسی و اختلالات خونی شامل این کتگوری‌ها استند.

معلومات وزارت صحت عامۀ افغانستان نشان می‌دهد که ۹۶۸ هزار دوز واکسین‌ کمک هند و سازمان جهانی صحت به بیش از ۶۵۰ هزار نفر در افغانستان تطبیق شده است.

همچنان سرپرست وزارت صحت عامه گفت که واکسین ساخت چین برای کسانی که دور اول واکسین هندی استرازنیکا دریافت کرده اند، در دور دوم تطبیق نمی‌شود.

او گفت: "برای آنها باید دور دوم عین واکسین تطبیق شود."

آقای مجروح اضافه کرد که تا پایان ماه جولای حدود ۵۰۰هزار دوز واکسین استرازنیکای هند به دسترس افغانستان قرار می‌گیرد و کسانی که دور اول واکسین هندی گرفته اند، به آن‌ها تطبیق خواهد شد.

وزارت صحت عامۀ افغانستان برای تطبیق واکسین سینوفام چین، ۱۸ مرکز را در شهر کابل تعیین کرده است.

XS
SM
MD
LG